Designkritika

Visszajelzés. Rengeteget segíthet a fejlődésben, és megkönnyítheti a munkád a mindennapokban. De mégis hogyan lehet kritikát kérni a design berkein belül? Mire van szükség ahhoz, hogy valóban profitálj belőle? Empátiára? Ízlésre? Tapasztalatra?

Pucz
Dani
Vezető Designer

Designerként egészen biztosan találkoztál olyan munkákkal, amik nem ütötték meg a lécet. Elavultak, régimódiak, sőt, mondjuk ki, akár ízléstelenek is lehettek. Nem könnyű ilyen munkákkal találkozni, még nehezebb kritikával illetni őket.

Persze nem kell ennyire messze mennünk: pozitív és építő jellegű kritikákat is adhatsz, hiszen ez a szakmánk egyik rugója. De hogyan fogadd a kritikát? Sőt, mi több, hogyan kérj kritikát másoktól? A téma nem egyszerű, de annál fontosabb, ezért most a mélyére ásunk!

Miért fontos a design kritika?

A legnagyobb erőssége annak, ha kritikával, visszajelzéssel illeted a munkát a design területén, az az, hogy kis ráfordítással rengeteget javíthatsz egy adott projekten. Egészen kis észrevételek, más perspektívák és meglátások is segíthetnek azon, hogy a végeredmény sokkal mutatósabb és eredményesebb legyen.

Művészet vagy design?

Fontos látni az elején, hogy a kettő nem összehasonlítható. A design kritika ugyanis abszolút nem hasonlítható a művészetet érintő kritikákhoz. A művészet esetén sokkal nagyobb teret kapnak a szubjektív meglátások, míg a design területét behatárolja egy adott keretrendszer, amin belül mozoghatsz. A designban ugyanis fontos és alapvető sarokpontok mentén dolgozunk. Ha ezeket ismerjük és ezeknek megfelelően kérdezünk vissza, sokkal könnyebb előre haladni.

Nézzük, mik ezek a sarokpontok!

  • Brief,
  • Üzleti célok,
  • Funkcionalitás,
  • Meglévő keretrendszerek,
  • Előre meghatározott prioritások követése.

Habár a fentiek elég egyértelmű lépéseket mutatnak, Magyarországon sajnos a kritika sokszor egyenlő a személyeskedéssel, és nincs kifinomult kultúránk arra, hogy jól csináljuk.

Kezdjük az alapoktól: mi az információ útja?

A kommunikáció alapjai segíthetnek abban, hogy jobban megértsd a kritika és a visszajelzés fontosságát és mikéntjét.

Design Kritika
Jakobson-féle kommunikációs modell

Az ábrán láthatod, hogy az Üzenet adott csatornákon keresztül jut el a Feladótól a Befogadóig, ennek azonban Kontextusba és Kontaktusba is kell kerülnie. Másképp fogsz fogadni egy kritikát a családod egy tagjától, és másképp a főnöködtől. Ezért nagyon fontos, kitől is érkezik az üzenet. Másképp élsz meg egy éjszakai emailben érkező kritikát, mint egy szakmai fórumon, beszélgetésben elhangzó visszajelzést. Épp ezért a kontextus döntő lehet a jó kritika megfogalmazásában.

Context is king: azaz maga a körülmény mérvadó az egész megfogalmazásban és abban is, hogy a befogadó fél hogyan éli meg a neki megfogalmazott kritikát.

Mikor kérj kritikát?

Itt most elsősorban a munkaközi visszajelzésekről beszélünk. Ugyanis az elkészült projektek kapcsán 100%, hogy kapsz majd kritikát. Azonban, hogy ez a végeredmény jól sikerüljön, a munka köztes lépéseinél is szükség lesz visszajelzésekre.

Design Kritika
Mikor kérj kritikát?

Oké, de ezt mikor és hogyan kérd?

  • Ha egyedül dolgozol designerként, szinte alapvető szükséglet a kritika.
  • Ha úgy érzed elakadtál, és nem tudod, mi legyen a következő lépés.
  • Ha a következő lépésben jól jönne egy kis szakmai segítség, mert nem tudod, milyen módon csináld.
  • Ha valamire nagyon büszke vagy, és emiatt kell a megerősítés.

A kritika legnagyobb ereje abban van, hogy a végeredmény magas minőségű legyen, és büszkeséggel töltsön el az elvégzett munka.

Hogyan fogalmazd meg a kritikát?

Nézzük, mi kell ahhoz, hogy a kritikád ne üssön, hanem célba érjen. Ehhez először nézzük, milyen a jó kritika:

  • A jó kritika releváns, olyan feladótól érkezik, aki tisztában van a kontextussal.
  • A jó kritika figyelembe veszi, hogy a munka közepén lévő lépéseket nehéz visszaadni.
  • A jó kritika segíti a designert abban, hogy maga jöjjön rá a megoldásra.
  • A jó kritika nem személyeskedik, a feladatra, tervre koncentrál.
  • A jó kritika lelkesítő és motiváló.
  • A jó kritika nem parancsol.

A jó kritika megfogalmazásához érdemes az alábbiakat szem előtt tartanod:

  • Javasolj: ezt teheted komment vagy tapasztalat alapján.
  • Kérdezz: van, amit jó lenne jobban kifejteni, egyértelműbbé tenni.
  • Felhasználóként jelezz: külső szemlélőként jelezz vissza a használhatóságról.
  • Vedd észre, ha valami véletlen ment mellé: ez lehet pontatlanság, figyelmetlenség de akár elütés is.
  • A kritikus hibát mindenképp jelezd vissza: ha olyan problémával szembesülsz, ami az üzleti célokat sérti, vagy funkcionalitásában is végzetes, mindenképp jelezd vissza.
  • Dicsérhetsz is: ki ne hagyd a pozitív, értékítélettől mentes visszajelzést!

A kritikád sose legyen öncélú, hanem azt a célt szolgálja, hogy jó irányba tereld vele a munkát!

Hogyan fogadd a kritikát?

Szintén fontos lehet, hogy ha te kapsz visszajelzést (jó eséllyel ez is gyakran megtörténik), azt jól fogadd. A legfontosabb, hogy rugalmasan állj az érkező visszajelzéshez. Az alábbiakat tartsd szem előtt:

  • Ne kötődj a terveidhez!
  • Ne félj a változtatástól!
  • Gondolkodj, indokolj, iterálj!
  • Szeresd a munkát, az adott projektet!

Ha kötődsz a terveidhez, megnehezíted a dolgod, ugyanis pillanatok alatt változhatnak a mai trendek alapján. Sokat segít, ha szereted azt, amit csinálsz, így a kritikát építő jelleggel tudod majd fogadni, nem lesz belőle sértődés.

Végezetül…

Összefoglalásul néhány gondolat, ami segít abban, hogy a kritikák tényleg célt érjenek.

  • A kritika nem öncélú, hiszen a design sem az. Problémákat oldunk meg, ezért a tapasztalat és a segítő szándék a munkát is előrelendíti.
  • Nem biztos, hogy minden visszajelzés releváns, ezért szűrd meg alaposan, kitől és milyen kontextusban érkezik az üzenet.
  • A munkaközi kritika mindig többet segít, mint a kész tervre adott feedback.
  • Kezeld a helyükön a sértő kritikákat, ugyanis a jó visszajelzés építő szándékú, a munkádban segít.

Vágjunk bele!
Dolgozzunk együtt, csináljunk valami varázslatosat!

+36 20 334 2479
hello@zwoelf.hu
1052 Budapest, Kossuth Lajos u. 7-9.
First Site Business Center
zwolfie

Miben segíthetünk?

Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami hiba történt, próbáld újra!
Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami probléma történt, kérlek próbáld újra!
Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami probléma történt! Kérlek próbáld újra!

Designkritika

Visszajelzés. Rengeteget segíthet a fejlődésben, és megkönnyítheti a munkád a mindennapokban. De mégis hogyan lehet kritikát kérni a design berkein belül? Mire van szükség ahhoz, hogy valóban profitálj belőle? Empátiára? Ízlésre? Tapasztalatra?

Dani
Pucz
Vezető Designer

Designerként egészen biztosan találkoztál olyan munkákkal, amik nem ütötték meg a lécet. Elavultak, régimódiak, sőt, mondjuk ki, akár ízléstelenek is lehettek. Nem könnyű ilyen munkákkal találkozni, még nehezebb kritikával illetni őket.

Persze nem kell ennyire messze mennünk: pozitív és építő jellegű kritikákat is adhatsz, hiszen ez a szakmánk egyik rugója. De hogyan fogadd a kritikát? Sőt, mi több, hogyan kérj kritikát másoktól? A téma nem egyszerű, de annál fontosabb, ezért most a mélyére ásunk!

Miért fontos a design kritika?

A legnagyobb erőssége annak, ha kritikával, visszajelzéssel illeted a munkát a design területén, az az, hogy kis ráfordítással rengeteget javíthatsz egy adott projekten. Egészen kis észrevételek, más perspektívák és meglátások is segíthetnek azon, hogy a végeredmény sokkal mutatósabb és eredményesebb legyen.

Művészet vagy design?

Fontos látni az elején, hogy a kettő nem összehasonlítható. A design kritika ugyanis abszolút nem hasonlítható a művészetet érintő kritikákhoz. A művészet esetén sokkal nagyobb teret kapnak a szubjektív meglátások, míg a design területét behatárolja egy adott keretrendszer, amin belül mozoghatsz. A designban ugyanis fontos és alapvető sarokpontok mentén dolgozunk. Ha ezeket ismerjük és ezeknek megfelelően kérdezünk vissza, sokkal könnyebb előre haladni.

Nézzük, mik ezek a sarokpontok!

  • Brief,
  • Üzleti célok,
  • Funkcionalitás,
  • Meglévő keretrendszerek,
  • Előre meghatározott prioritások követése.

Habár a fentiek elég egyértelmű lépéseket mutatnak, Magyarországon sajnos a kritika sokszor egyenlő a személyeskedéssel, és nincs kifinomult kultúránk arra, hogy jól csináljuk.

Kezdjük az alapoktól: mi az információ útja?

A kommunikáció alapjai segíthetnek abban, hogy jobban megértsd a kritika és a visszajelzés fontosságát és mikéntjét.

Design Kritika
Jakobson-féle kommunikációs modell

Az ábrán láthatod, hogy az Üzenet adott csatornákon keresztül jut el a Feladótól a Befogadóig, ennek azonban Kontextusba és Kontaktusba is kell kerülnie. Másképp fogsz fogadni egy kritikát a családod egy tagjától, és másképp a főnöködtől. Ezért nagyon fontos, kitől is érkezik az üzenet. Másképp élsz meg egy éjszakai emailben érkező kritikát, mint egy szakmai fórumon, beszélgetésben elhangzó visszajelzést. Épp ezért a kontextus döntő lehet a jó kritika megfogalmazásában.

Context is king: azaz maga a körülmény mérvadó az egész megfogalmazásban és abban is, hogy a befogadó fél hogyan éli meg a neki megfogalmazott kritikát.

Mikor kérj kritikát?

Itt most elsősorban a munkaközi visszajelzésekről beszélünk. Ugyanis az elkészült projektek kapcsán 100%, hogy kapsz majd kritikát. Azonban, hogy ez a végeredmény jól sikerüljön, a munka köztes lépéseinél is szükség lesz visszajelzésekre.

Design Kritika
Mikor kérj kritikát?

Oké, de ezt mikor és hogyan kérd?

  • Ha egyedül dolgozol designerként, szinte alapvető szükséglet a kritika.
  • Ha úgy érzed elakadtál, és nem tudod, mi legyen a következő lépés.
  • Ha a következő lépésben jól jönne egy kis szakmai segítség, mert nem tudod, milyen módon csináld.
  • Ha valamire nagyon büszke vagy, és emiatt kell a megerősítés.

A kritika legnagyobb ereje abban van, hogy a végeredmény magas minőségű legyen, és büszkeséggel töltsön el az elvégzett munka.

Hogyan fogalmazd meg a kritikát?

Nézzük, mi kell ahhoz, hogy a kritikád ne üssön, hanem célba érjen. Ehhez először nézzük, milyen a jó kritika:

  • A jó kritika releváns, olyan feladótól érkezik, aki tisztában van a kontextussal.
  • A jó kritika figyelembe veszi, hogy a munka közepén lévő lépéseket nehéz visszaadni.
  • A jó kritika segíti a designert abban, hogy maga jöjjön rá a megoldásra.
  • A jó kritika nem személyeskedik, a feladatra, tervre koncentrál.
  • A jó kritika lelkesítő és motiváló.
  • A jó kritika nem parancsol.

A jó kritika megfogalmazásához érdemes az alábbiakat szem előtt tartanod:

  • Javasolj: ezt teheted komment vagy tapasztalat alapján.
  • Kérdezz: van, amit jó lenne jobban kifejteni, egyértelműbbé tenni.
  • Felhasználóként jelezz: külső szemlélőként jelezz vissza a használhatóságról.
  • Vedd észre, ha valami véletlen ment mellé: ez lehet pontatlanság, figyelmetlenség de akár elütés is.
  • A kritikus hibát mindenképp jelezd vissza: ha olyan problémával szembesülsz, ami az üzleti célokat sérti, vagy funkcionalitásában is végzetes, mindenképp jelezd vissza.
  • Dicsérhetsz is: ki ne hagyd a pozitív, értékítélettől mentes visszajelzést!

A kritikád sose legyen öncélú, hanem azt a célt szolgálja, hogy jó irányba tereld vele a munkát!

Hogyan fogadd a kritikát?

Szintén fontos lehet, hogy ha te kapsz visszajelzést (jó eséllyel ez is gyakran megtörténik), azt jól fogadd. A legfontosabb, hogy rugalmasan állj az érkező visszajelzéshez. Az alábbiakat tartsd szem előtt:

  • Ne kötődj a terveidhez!
  • Ne félj a változtatástól!
  • Gondolkodj, indokolj, iterálj!
  • Szeresd a munkát, az adott projektet!

Ha kötődsz a terveidhez, megnehezíted a dolgod, ugyanis pillanatok alatt változhatnak a mai trendek alapján. Sokat segít, ha szereted azt, amit csinálsz, így a kritikát építő jelleggel tudod majd fogadni, nem lesz belőle sértődés.

Végezetül…

Összefoglalásul néhány gondolat, ami segít abban, hogy a kritikák tényleg célt érjenek.

  • A kritika nem öncélú, hiszen a design sem az. Problémákat oldunk meg, ezért a tapasztalat és a segítő szándék a munkát is előrelendíti.
  • Nem biztos, hogy minden visszajelzés releváns, ezért szűrd meg alaposan, kitől és milyen kontextusban érkezik az üzenet.
  • A munkaközi kritika mindig többet segít, mint a kész tervre adott feedback.
  • Kezeld a helyükön a sértő kritikákat, ugyanis a jó visszajelzés építő szándékú, a munkádban segít.

Let's get started!
Let's make something magical!

+36 20 334 2479
hello@zwoelf.hu
H-1052 Budapest, 7-9 Kossuth Lajos street.
First Site Business Center
zwolfie

What are you looking for?

We received your message!
Thank you for reaching out, we'll get back to you soon!
Homepage
Oops! Something went wrong. Please try again.
Thank you for your application!
Thank you for reaching out, we'll get back to you soon!
Homepage
Oops! Something went wrong. Please try again.
We received your message!
Thank you for reaching out, we'll get back to you soon!
Homepage
Oops! Something went wrong. Please try again.