Hogy készülnek a logóvázlatok?

Az elfogadott brief alapján elkezd a tervező vagy tervezőcsapat dolgozni az arculaton. A tervezők sokféle módszert használnak, mi itt a zwoelfnél abban hiszünk, hogy adott kiindulási pontból több különböző koncepciót ki lehet dolgozni. Attól függően, hogy hány grafikus dolgozik a feladaton, nálunk 2-3 vázlatterv szokott készülni a konkrét brief alapján.

Serfőző
Péter
Ügyvezető, Design director

A vázlat

A vázlatterv azt jelenti, hogy a fő grafikai irány, tehát a színek, a tipográfia, az arculati elemek már megmutatják az irányt, de még semmi nincs véglegesen kidolgozva. Olyan vázlattervek ezek, amik alapján a megbízó el tudja képzelni, hogy milyen arculat formálódhat a vázlatokból, hiszen az egyes arculati elemek csak a későbbi finomítási körök során nyerik el végleges formájukat. Van olyan tervező, aki csak egy tervet prezentál. Ezzel az a probléma, hogy nincs választása a megbízónak. Vagy tetszik, vagy nem, pont.

Mennyi logóterv készüljön?

A zwoelfnél több terv készül, mint amit végül a megbízónak prezentálunk. Viszont házon belül eldöntjük, hogy melyik az a 2-3 legerősebb koncepció, amit bemutatunk. Ebből már könnyen tud választani a megbízó. Bizonyos tervezők akár 10-15 tervet is a megbízók elé tárnak. Ez azért nem szerencsés, mert a rostáláshoz szükséges szakmai döntéseket így a megbízónak kell meghoznia. Ha egyáltalán tud dönteni. Ráadásul ez a 10-15 terv nem is különböző koncepciókat jelent, hanem inkább csak variációkat. A sok vázlatterv prezentációja nem megfelelő szakmai felkészültségre utalhat.

A különböző koncepciók gyökeresen más terveket jelentenek, tehát nem csak valamiféle színbeli vagy formai variációt, hanem más gondolati háttérrel rendelkező grafikai irányokat. A vázlattervek készítése közben folyamatosan kipróbáljuk különböző felületeken a vázlatos logót és az arculati elemeket. Hogyan használható egy kisebb felületen, például névjegyen vagy tollon dekorációként, miként használható nagy felületen épületfeliratként, vagy akár digitális felületeken, weboldalakon, Facebook-posztokban? Ez segít a megfelelő arányok kidolgozásában és szimulálja a valóságot is, valóban működik-e az arculat?

Miből áll egy vázlatterv?

Olyan arculatoknál, ahol kiemelten fontos felületek vannak, például egy kültéri fesztivál esetében, ott az arculati briefben is rögzítjük az elsődleges megjelenési felületeket, hiszen ezek nagyban befolyásolják a tervezést is. Azért érdemes vázlatterveket (nem pedig kész anyagot) prezentálni a megbízóknak, mert van egy pont, amin nem érdemes továbblépni anélkül, hogy a megbízó látná a terveket. Ezen a ponton be tud kapcsolódni a tervezésbe, értékelheti azt a saját szempontjai szerint. 

A tervezési időről: A brief elkészülte után 10 munkanapot kérünk megbízóinktól. Ez nem azt jelenti, hogy tíz napon át napi nyolc órában az arculattal foglalkozunk, bár ez is előfordulhat. Időnként félre kell tenni a terveket, érdemes egy kicsit eltávolodni tőlük, hogy másnap újra friss szemmel lássuk annak értékeit vagy épp korábban nem észlelt hibáit.

Prezentáció, személyesen

A terveket elektronikus úton vagy személyes találkozó keretében szoktuk bemutatni. Tapasztalatunk szerint amikor a tervező csak emailen küldi át a terveket, esetleg néhány kommentárt hozzáfűz, akkor rengeteg hasznos információ veszik el.  Ezzel szemben a személyes vagy online prezentációnak számos előnye van: verbalizálni lehet a mit-miérteket, közvetlenül érzékelhető a megbízó reakciója az adott tervekre, illetve könnyebb a további teendők egyeztetése is.  Az ideális az, ha a megbízónak legfeljebb 2–3 terv közül kell választania. Mérlegelve a tervek pro és kontra érveit, valamint a tervező saját meglátásait, tapasztalatait, a megbízóval közösen kell dönteni arról, hogy milyen irányba, mely vázlatterv alapján folytatódjon a munka.

Egyeztetjük, hogy mi az, amin még finomítani kell, például megnézni variációkat más betűtípussal, esetleg az adott szín más árnyalatait kipróbálni, formailag finomítani a grafikán. Ha nem tud azonnal dönteni a megbízó, akkor általában érdemes 2–3 napot gondolkodni a továbbiakról. Ez alatt az idő alatt megmutathatja a számára fontos embereknek, kollégáknak a terveket. Persze a túl sok vélemény megnehezítheti a döntést. Csak azokkal egyeztessetek, akik fontos, hogy véleményt formáljanak, a „közvéleménykutatás” általában nem vezet jó eredményre.

Ha nem jön össze

Előfordul, hogy a megbízó egyáltalán nem tud azonosulni a vázlattervekkel, egyik tervvel sem tudja elképzelni a folytatást. Ilyenkor visszatérünk a briefhez, esetleg finomítjuk és lefutnunk egy újabb kört a módosított vázlattervvel, vagy a vázlatdíj megfizetésével elválhat a tervező és megbízója útja. Nálunk a vázlatdíj jellemzően a megbízási díj 30–40 százaléka szokott lenni.

Az arculatterveket, ha van rá mód, érdemes nyomtatott formában prezentálni, így az arányok, méretek, színek jobban érzékelhetőek, mint a képernyőn, persze a COVID óta ezt  mi is egyre ritkábban csináljuk. 

Kidolgozás, iteráció

A logótervek prezentációin átbeszélt módosítási lehetőségek kidolgozásával folytatódik a tervezés. Az iteráció nem újabb koncepciók kidolgozását jelenti, hanem a meglévő irányok finomítását, bővítését, módosítását. 

Ebben a fázisban a már majdnem végleges arculati elemekkel elkezdődik az alkalmazási felületek tervezése (névjegy, roll-up, épületfelirat). Mindez azért fontos, hogy elkezdjen működni az arculat, hogy lássuk, miként használható, mik a határai, és itt kiderülhetnek olyan részletek, amelyek az alkalmazás próbája nélkül nem, vagy nehezebben jönnének elő.

Általában egy-két iterációs kör után megszületik a logó, embléma, illetve arculat végleges formája. Ezek bemutatásához és értékeléséhez általában már nem szükséges a személyes prezentáció (nagyobb, sok alkalmazási felületű nagyarculat esetén azért itt is célszerű). Jellemzően emailben és telefonon megy a kommunikáció. Itt fontos a megbízó gyors reakciója és döntései/válaszai, hogy az iterációs körök ne húzódjanak el.

Vágjunk bele!
Dolgozzunk együtt, csináljunk valami varázslatosat!

+36 20 334 2479
hello@zwoelf.hu
1052 Budapest, Kossuth Lajos u. 7-9.
First Site Business Center
zwolfie

Miben segíthetünk?

Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami hiba történt, próbáld újra!
Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami probléma történt, kérlek próbáld újra!
Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami probléma történt! Kérlek próbáld újra!

Hogy készülnek a logóvázlatok?

Az elfogadott brief alapján elkezd a tervező vagy tervezőcsapat dolgozni az arculaton. A tervezők sokféle módszert használnak, mi itt a zwoelfnél abban hiszünk, hogy adott kiindulási pontból több különböző koncepciót ki lehet dolgozni. Attól függően, hogy hány grafikus dolgozik a feladaton, nálunk 2-3 vázlatterv szokott készülni a konkrét brief alapján.

Péter
Serfőző
Ügyvezető, Design director

A vázlat

A vázlatterv azt jelenti, hogy a fő grafikai irány, tehát a színek, a tipográfia, az arculati elemek már megmutatják az irányt, de még semmi nincs véglegesen kidolgozva. Olyan vázlattervek ezek, amik alapján a megbízó el tudja képzelni, hogy milyen arculat formálódhat a vázlatokból, hiszen az egyes arculati elemek csak a későbbi finomítási körök során nyerik el végleges formájukat. Van olyan tervező, aki csak egy tervet prezentál. Ezzel az a probléma, hogy nincs választása a megbízónak. Vagy tetszik, vagy nem, pont.

Mennyi logóterv készüljön?

A zwoelfnél több terv készül, mint amit végül a megbízónak prezentálunk. Viszont házon belül eldöntjük, hogy melyik az a 2-3 legerősebb koncepció, amit bemutatunk. Ebből már könnyen tud választani a megbízó. Bizonyos tervezők akár 10-15 tervet is a megbízók elé tárnak. Ez azért nem szerencsés, mert a rostáláshoz szükséges szakmai döntéseket így a megbízónak kell meghoznia. Ha egyáltalán tud dönteni. Ráadásul ez a 10-15 terv nem is különböző koncepciókat jelent, hanem inkább csak variációkat. A sok vázlatterv prezentációja nem megfelelő szakmai felkészültségre utalhat.

A különböző koncepciók gyökeresen más terveket jelentenek, tehát nem csak valamiféle színbeli vagy formai variációt, hanem más gondolati háttérrel rendelkező grafikai irányokat. A vázlattervek készítése közben folyamatosan kipróbáljuk különböző felületeken a vázlatos logót és az arculati elemeket. Hogyan használható egy kisebb felületen, például névjegyen vagy tollon dekorációként, miként használható nagy felületen épületfeliratként, vagy akár digitális felületeken, weboldalakon, Facebook-posztokban? Ez segít a megfelelő arányok kidolgozásában és szimulálja a valóságot is, valóban működik-e az arculat?

Miből áll egy vázlatterv?

Olyan arculatoknál, ahol kiemelten fontos felületek vannak, például egy kültéri fesztivál esetében, ott az arculati briefben is rögzítjük az elsődleges megjelenési felületeket, hiszen ezek nagyban befolyásolják a tervezést is. Azért érdemes vázlatterveket (nem pedig kész anyagot) prezentálni a megbízóknak, mert van egy pont, amin nem érdemes továbblépni anélkül, hogy a megbízó látná a terveket. Ezen a ponton be tud kapcsolódni a tervezésbe, értékelheti azt a saját szempontjai szerint. 

A tervezési időről: A brief elkészülte után 10 munkanapot kérünk megbízóinktól. Ez nem azt jelenti, hogy tíz napon át napi nyolc órában az arculattal foglalkozunk, bár ez is előfordulhat. Időnként félre kell tenni a terveket, érdemes egy kicsit eltávolodni tőlük, hogy másnap újra friss szemmel lássuk annak értékeit vagy épp korábban nem észlelt hibáit.

Prezentáció, személyesen

A terveket elektronikus úton vagy személyes találkozó keretében szoktuk bemutatni. Tapasztalatunk szerint amikor a tervező csak emailen küldi át a terveket, esetleg néhány kommentárt hozzáfűz, akkor rengeteg hasznos információ veszik el.  Ezzel szemben a személyes vagy online prezentációnak számos előnye van: verbalizálni lehet a mit-miérteket, közvetlenül érzékelhető a megbízó reakciója az adott tervekre, illetve könnyebb a további teendők egyeztetése is.  Az ideális az, ha a megbízónak legfeljebb 2–3 terv közül kell választania. Mérlegelve a tervek pro és kontra érveit, valamint a tervező saját meglátásait, tapasztalatait, a megbízóval közösen kell dönteni arról, hogy milyen irányba, mely vázlatterv alapján folytatódjon a munka.

Egyeztetjük, hogy mi az, amin még finomítani kell, például megnézni variációkat más betűtípussal, esetleg az adott szín más árnyalatait kipróbálni, formailag finomítani a grafikán. Ha nem tud azonnal dönteni a megbízó, akkor általában érdemes 2–3 napot gondolkodni a továbbiakról. Ez alatt az idő alatt megmutathatja a számára fontos embereknek, kollégáknak a terveket. Persze a túl sok vélemény megnehezítheti a döntést. Csak azokkal egyeztessetek, akik fontos, hogy véleményt formáljanak, a „közvéleménykutatás” általában nem vezet jó eredményre.

Ha nem jön össze

Előfordul, hogy a megbízó egyáltalán nem tud azonosulni a vázlattervekkel, egyik tervvel sem tudja elképzelni a folytatást. Ilyenkor visszatérünk a briefhez, esetleg finomítjuk és lefutnunk egy újabb kört a módosított vázlattervvel, vagy a vázlatdíj megfizetésével elválhat a tervező és megbízója útja. Nálunk a vázlatdíj jellemzően a megbízási díj 30–40 százaléka szokott lenni.

Az arculatterveket, ha van rá mód, érdemes nyomtatott formában prezentálni, így az arányok, méretek, színek jobban érzékelhetőek, mint a képernyőn, persze a COVID óta ezt  mi is egyre ritkábban csináljuk. 

Kidolgozás, iteráció

A logótervek prezentációin átbeszélt módosítási lehetőségek kidolgozásával folytatódik a tervezés. Az iteráció nem újabb koncepciók kidolgozását jelenti, hanem a meglévő irányok finomítását, bővítését, módosítását. 

Ebben a fázisban a már majdnem végleges arculati elemekkel elkezdődik az alkalmazási felületek tervezése (névjegy, roll-up, épületfelirat). Mindez azért fontos, hogy elkezdjen működni az arculat, hogy lássuk, miként használható, mik a határai, és itt kiderülhetnek olyan részletek, amelyek az alkalmazás próbája nélkül nem, vagy nehezebben jönnének elő.

Általában egy-két iterációs kör után megszületik a logó, embléma, illetve arculat végleges formája. Ezek bemutatásához és értékeléséhez általában már nem szükséges a személyes prezentáció (nagyobb, sok alkalmazási felületű nagyarculat esetén azért itt is célszerű). Jellemzően emailben és telefonon megy a kommunikáció. Itt fontos a megbízó gyors reakciója és döntései/válaszai, hogy az iterációs körök ne húzódjanak el.

Let's get started!
Let's make something magical!

+36 20 334 2479
hello@zwoelf.hu
H-1052 Budapest, 7-9 Kossuth Lajos street.
First Site Business Center
zwolfie

What are you looking for?

We received your message!
Thank you for reaching out, we'll get back to you soon!
Homepage
Oops! Something went wrong. Please try again.
Thank you for your application!
Thank you for reaching out, we'll get back to you soon!
Homepage
Oops! Something went wrong. Please try again.
We received your message!
Thank you for reaching out, we'll get back to you soon!
Homepage
Oops! Something went wrong. Please try again.