Mi az a branding?

Egy termék, szervezet vagy szolgáltatás kapcsán gyakran megjelenik a branding kifejezés. De mit is jelent ez, és hogyan lehet hatásosan csinálni? Ahhoz, hogy a márkád valóban jól fusson, tudnod kell azt is, hogyan érheted el, hogy beszéljenek róla. Mit értünk brand illetve branding alatt? Mi a célunk a brandinggel? Hogyan jön létre a márka, és hogyan tudjuk jól csinálni magát a márkaépítést?

Serfőző
Péter
Ügyvezető, Design director

Mit jelent a brand?

A brand szó angol eredetű, márkát jelent. Ez a definíció magába foglalja egy termék vagy szolgáltatás szlogenjét, arculatát, logóját, és mindazt, ami a köztudatban megjelenik róla. 

A brand maga a mezőgazdaságból, állattenyésztésből eredeztethető: a szarvasmarhák jelölése, billogozása volt a brand. Ezzel különböztették meg az egyes gazdálkodók állatait egymástól.

A brand, azaz a márka kifejezéshez az is hozzátartozik, hogy a külvilág mit gondol, mit képzel el a márkáról, szolgáltatásról. Ez pedig az egész branding legnehezebben megfogható része, és egyben egy igen fontos eleme is.

Mi is az a branding?

A branding maga már az adott márka felépülése, kiteljesedése. Marty Neumeier, amerikai szakember mondta azt, hogy: 

“A márka egy személy zsigeri érzése egy termékről, szolgáltatásról, vagy vállalatról.”
Papp-Váry Árpád

A zsigeri érzés kifejezést úgy adhatjuk át legkönnyebben, ha azokra a képekre, érzésekre gondolsz, amelyek elsőként eszedbe jutnak az adott márka kapcsán. Megfoghatatlan érzésként is definiálhatjuk. Amikor brandet építesz, van egy célod, egy stratégiád, amit szeretnél a márkád által átadni másoknak. Az, hogy ezzel mit sugárzol a termékedről, szolgáltatásodról, a branding legfontosabb része. Ha a brandinget jól csinálod, az érzéseid el tudod ültetni más emberek fejében.Ha mások dicsérik a márkád, sokkal hitelesebbé válhatsz, mint, ha te magad teszed ezt. A hitelesség fontos elem: hiába a jó kommunikáció, ha a márka által közvetített érték nem ér el a fogyasztóhoz.

Hogyan készül a brand?

A brand folyamatos törődést és stratégiai változtatást igényel. Ez egy interaktív és folyamatos történés, tehát nem lehet siettetni. A márka létrejötte hosszú folyamat: a jól kiépített brandhez akár éveken is vezethet az út. Ha egy termék lejön a futószalagról, az még nem jelent azonnali márkaépítést. Állandó finomhangolás, a célközönség és visszajelzéseik folyamatos figyelése mellett azonban nagyjából fél év szükséges ahhoz, hogy elkezdjen kialakulni a brand.

A brand útja

Az ipari forradalom során a gépekkel rendelkezők piaci előnyhöz jutottak. Ezt követte, hogy az így felhalmozott tőke további gépek beszerzéséhez vezetett.  Az így befektetett tőke új termékek kidolgozását hozta létre.  Idővel a gyári fejlődés mellett megjelentek a szabadalmak, amelyekhez a jól kialakított márkák segítették hozzá a tulajdonost. A folyamatos fejlődés után pedig az infrastruktúra változása és a brandek kialakulása határozza meg a piaci helyzetet. Ma már a branding az egyik elsődleges tényező, ha a vásárló válaszút elé kerül. Ma már jóformán bárki létrehozhat brandet, nincs függés a médiától.

Mi az a branding?
Az érték fejlődése

Mikor lesz igazán erős a branded?

Ha a márkaépítés során el tudod érni azt, hogy megszólítsd azokat a személyeket, támogatókat, akik ugyanabban hisznek és ugyanazt az ideát tartják fontosnak, mint te, a branded erőssé válhat. Ez persze egy hosszú folyamat, amelyhez szükséged van a márkád alapos ismeretére, megfelelő pozícionálására és a jó célközönség elérésére is.

Nagyon fontos az időzítés is, ehhez pedig ismerned kell a versenytársaidat. Tudnod kell, mikor kell piacra lépned az adott termékkel, szolgáltatással, és tudnod kell azt jól elhelyezni az emberek fejében. És van még valami, ami a segítségedre lehet…

Brand Sprint: a brandépítés svájci bicskája

A legtöbb alkotói folyamattal (és a branding is ilyen), az a probléma, hogy nem tudjuk, hogyan kezdjünk neki, milyen lépések mentén haladjunk, és hogyan biztosítsuk előre a jó végeredményt.  Ezért is dolgoznak a legjobb kreatívok keretrendszerek mentén. A branding folyamatok kapcsán a Brand Sprint az a tervezői keretrendszer, amely segít a márkával kapcsolatos ötleteket egységes brand image formájába önteni. Gyakorlatilag a márka kommunikációs tervezésének alapja.

Mi a brand célja?

Ahogyan David Aaker szakember mondja, a brand elvárások, emlékek, történetek és érzések összessége, amely befolyásolja a vásárló döntését egy termék, vagy szolgáltatás kiválasztásakor. A branding célja valahol pontosan ez: úgy befolyásolni a fogyasztókat, hogy az érzéseik alapján döntsenek. A branding tehát, ha ügyesen csinálod, jó irányba befolyásolja a vásárlói döntést. Az is fontos cél, hogy a branding kapcsán nem csak érzéseket, hanem ígéretet is adunk. Ha ezt nem tartod be, a vásárlók csalódottságot élnek meg, így az elérni kívánt közösség, a márkáról való kommunikáció nem teljesedik ki. Ha erős a brand, ez az ígéret és élmény nem csak megmarad, hanem létre is jön. Fontos cél tehát az is, hogy az ígéret fennmaradjon, beteljesüljön.

Vizuális élmény

A branding célja tehát az érzelmek kiteljesítése, ennek pedig fontos eszköze az is, hogy mit lát a fogyasztó a termékből. Ha valami vizuálisan is szemet gyönyörködtető, az nagyban segíti a kommunikációt. A jól kiválasztott színek, a gondosan megtervezett logó nagyon fontos elem. Ehhez persze márka- és célközönségismeret szükséges. 

Hogyan tudjuk építeni a brandet?

A köztudatba kerülni egy márkával nem egyszerű. 

  • sok időt vesz igénybe: folyamatos és alapos finomhangolás szükséges,
  • az érzelmek megszólítása: a fogyasztókat elsősorban az érzelmeik alapján szeretnénk elérni,
  • történetmesélés: a branding kapcsán kiemelt figyelmet kell kapjon a kommunikáció,
  • A márka személyisége: úgy tudjuk elérni a kívánt célközönséget, ha a márkánk is rendelkezik egy személyiséggel,
  • értékek, célok, misszió: fontos, hogy meglegyen a közös platform.

Mit tehetsz a brandépítésért grafikusként?

Van néhány szempont, amit érdemes szem előtt tartani egy brand vizuális kialakításakor.

  • Legyen felismerhető, azonosítható a brand!
  • Legyen megkülönböztethető a konkurencia termékeitől, szolgáltatásaitól!
  • Legyen szerethető, jól befogadható!

Hogyan kapcsolódik ehhez a branding?

Ahogyan fentebb is írtuk, a branding már a márka létrejöttét, annak útját jelenti. Maga a folyamat nem csak az arculatot foglalja magába. Fontos az érzelmekre hatás, az egyensúly. Érzelmet, érzést kell közvetítenünk a márkával, a közös érzéseket kell elérnünk, létrehoznunk az emberekben. A branding közösségformáló erővel bír: ezt kell kiragadni a kommunikáció és a vizuális tervezés során is.

A jól felépített márka őszinte: szinkronban kell lennie annak, amit kifelé mutatunk és amit ígérünk.

Vágjunk bele!
Dolgozzunk együtt, csináljunk valami varázslatosat!

+36 20 334 2479
hello@zwoelf.hu
1052 Budapest, Kossuth Lajos u. 7-9.
First Site Business Center
zwolfie

Miben segíthetünk?

Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami hiba történt, próbáld újra!
Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami probléma történt, kérlek próbáld újra!
Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami probléma történt! Kérlek próbáld újra!

Mi az a branding?

Egy termék, szervezet vagy szolgáltatás kapcsán gyakran megjelenik a branding kifejezés. De mit is jelent ez, és hogyan lehet hatásosan csinálni? Ahhoz, hogy a márkád valóban jól fusson, tudnod kell azt is, hogyan érheted el, hogy beszéljenek róla. Mit értünk brand illetve branding alatt? Mi a célunk a brandinggel? Hogyan jön létre a márka, és hogyan tudjuk jól csinálni magát a márkaépítést?

Péter
Serfőző
Ügyvezető, Design director

Mit jelent a brand?

A brand szó angol eredetű, márkát jelent. Ez a definíció magába foglalja egy termék vagy szolgáltatás szlogenjét, arculatát, logóját, és mindazt, ami a köztudatban megjelenik róla. 

A brand maga a mezőgazdaságból, állattenyésztésből eredeztethető: a szarvasmarhák jelölése, billogozása volt a brand. Ezzel különböztették meg az egyes gazdálkodók állatait egymástól.

A brand, azaz a márka kifejezéshez az is hozzátartozik, hogy a külvilág mit gondol, mit képzel el a márkáról, szolgáltatásról. Ez pedig az egész branding legnehezebben megfogható része, és egyben egy igen fontos eleme is.

Mi is az a branding?

A branding maga már az adott márka felépülése, kiteljesedése. Marty Neumeier, amerikai szakember mondta azt, hogy: 

“A márka egy személy zsigeri érzése egy termékről, szolgáltatásról, vagy vállalatról.”
Papp-Váry Árpád

A zsigeri érzés kifejezést úgy adhatjuk át legkönnyebben, ha azokra a képekre, érzésekre gondolsz, amelyek elsőként eszedbe jutnak az adott márka kapcsán. Megfoghatatlan érzésként is definiálhatjuk. Amikor brandet építesz, van egy célod, egy stratégiád, amit szeretnél a márkád által átadni másoknak. Az, hogy ezzel mit sugárzol a termékedről, szolgáltatásodról, a branding legfontosabb része. Ha a brandinget jól csinálod, az érzéseid el tudod ültetni más emberek fejében.Ha mások dicsérik a márkád, sokkal hitelesebbé válhatsz, mint, ha te magad teszed ezt. A hitelesség fontos elem: hiába a jó kommunikáció, ha a márka által közvetített érték nem ér el a fogyasztóhoz.

Hogyan készül a brand?

A brand folyamatos törődést és stratégiai változtatást igényel. Ez egy interaktív és folyamatos történés, tehát nem lehet siettetni. A márka létrejötte hosszú folyamat: a jól kiépített brandhez akár éveken is vezethet az út. Ha egy termék lejön a futószalagról, az még nem jelent azonnali márkaépítést. Állandó finomhangolás, a célközönség és visszajelzéseik folyamatos figyelése mellett azonban nagyjából fél év szükséges ahhoz, hogy elkezdjen kialakulni a brand.

A brand útja

Az ipari forradalom során a gépekkel rendelkezők piaci előnyhöz jutottak. Ezt követte, hogy az így felhalmozott tőke további gépek beszerzéséhez vezetett.  Az így befektetett tőke új termékek kidolgozását hozta létre.  Idővel a gyári fejlődés mellett megjelentek a szabadalmak, amelyekhez a jól kialakított márkák segítették hozzá a tulajdonost. A folyamatos fejlődés után pedig az infrastruktúra változása és a brandek kialakulása határozza meg a piaci helyzetet. Ma már a branding az egyik elsődleges tényező, ha a vásárló válaszút elé kerül. Ma már jóformán bárki létrehozhat brandet, nincs függés a médiától.

Mi az a branding?
Az érték fejlődése

Mikor lesz igazán erős a branded?

Ha a márkaépítés során el tudod érni azt, hogy megszólítsd azokat a személyeket, támogatókat, akik ugyanabban hisznek és ugyanazt az ideát tartják fontosnak, mint te, a branded erőssé válhat. Ez persze egy hosszú folyamat, amelyhez szükséged van a márkád alapos ismeretére, megfelelő pozícionálására és a jó célközönség elérésére is.

Nagyon fontos az időzítés is, ehhez pedig ismerned kell a versenytársaidat. Tudnod kell, mikor kell piacra lépned az adott termékkel, szolgáltatással, és tudnod kell azt jól elhelyezni az emberek fejében. És van még valami, ami a segítségedre lehet…

Brand Sprint: a brandépítés svájci bicskája

A legtöbb alkotói folyamattal (és a branding is ilyen), az a probléma, hogy nem tudjuk, hogyan kezdjünk neki, milyen lépések mentén haladjunk, és hogyan biztosítsuk előre a jó végeredményt.  Ezért is dolgoznak a legjobb kreatívok keretrendszerek mentén. A branding folyamatok kapcsán a Brand Sprint az a tervezői keretrendszer, amely segít a márkával kapcsolatos ötleteket egységes brand image formájába önteni. Gyakorlatilag a márka kommunikációs tervezésének alapja.

Mi a brand célja?

Ahogyan David Aaker szakember mondja, a brand elvárások, emlékek, történetek és érzések összessége, amely befolyásolja a vásárló döntését egy termék, vagy szolgáltatás kiválasztásakor. A branding célja valahol pontosan ez: úgy befolyásolni a fogyasztókat, hogy az érzéseik alapján döntsenek. A branding tehát, ha ügyesen csinálod, jó irányba befolyásolja a vásárlói döntést. Az is fontos cél, hogy a branding kapcsán nem csak érzéseket, hanem ígéretet is adunk. Ha ezt nem tartod be, a vásárlók csalódottságot élnek meg, így az elérni kívánt közösség, a márkáról való kommunikáció nem teljesedik ki. Ha erős a brand, ez az ígéret és élmény nem csak megmarad, hanem létre is jön. Fontos cél tehát az is, hogy az ígéret fennmaradjon, beteljesüljön.

Vizuális élmény

A branding célja tehát az érzelmek kiteljesítése, ennek pedig fontos eszköze az is, hogy mit lát a fogyasztó a termékből. Ha valami vizuálisan is szemet gyönyörködtető, az nagyban segíti a kommunikációt. A jól kiválasztott színek, a gondosan megtervezett logó nagyon fontos elem. Ehhez persze márka- és célközönségismeret szükséges. 

Hogyan tudjuk építeni a brandet?

A köztudatba kerülni egy márkával nem egyszerű. 

  • sok időt vesz igénybe: folyamatos és alapos finomhangolás szükséges,
  • az érzelmek megszólítása: a fogyasztókat elsősorban az érzelmeik alapján szeretnénk elérni,
  • történetmesélés: a branding kapcsán kiemelt figyelmet kell kapjon a kommunikáció,
  • A márka személyisége: úgy tudjuk elérni a kívánt célközönséget, ha a márkánk is rendelkezik egy személyiséggel,
  • értékek, célok, misszió: fontos, hogy meglegyen a közös platform.

Mit tehetsz a brandépítésért grafikusként?

Van néhány szempont, amit érdemes szem előtt tartani egy brand vizuális kialakításakor.

  • Legyen felismerhető, azonosítható a brand!
  • Legyen megkülönböztethető a konkurencia termékeitől, szolgáltatásaitól!
  • Legyen szerethető, jól befogadható!

Hogyan kapcsolódik ehhez a branding?

Ahogyan fentebb is írtuk, a branding már a márka létrejöttét, annak útját jelenti. Maga a folyamat nem csak az arculatot foglalja magába. Fontos az érzelmekre hatás, az egyensúly. Érzelmet, érzést kell közvetítenünk a márkával, a közös érzéseket kell elérnünk, létrehoznunk az emberekben. A branding közösségformáló erővel bír: ezt kell kiragadni a kommunikáció és a vizuális tervezés során is.

A jól felépített márka őszinte: szinkronban kell lennie annak, amit kifelé mutatunk és amit ígérünk.

Let's get started!
Let's make something magical!

+36 20 334 2479
hello@zwoelf.hu
H-1052 Budapest, 7-9 Kossuth Lajos street.
First Site Business Center
zwolfie

What are you looking for?

We received your message!
Thank you for reaching out, we'll get back to you soon!
Homepage
Oops! Something went wrong. Please try again.
Thank you for your application!
Thank you for reaching out, we'll get back to you soon!
Homepage
Oops! Something went wrong. Please try again.
We received your message!
Thank you for reaching out, we'll get back to you soon!
Homepage
Oops! Something went wrong. Please try again.