Design kritika

Visszajelzés. Rengeteget segíthet a fejlődésben, és megkönnyítheti a munkád a mindennapokban. De mégis hogyan lehet kritikát kérni a design berkein belül? Mire van szükség ahhoz, hogy valóban profitálj belőle? Empátiára? Ízlésre? Tapasztalatra? Utánajártunk!

Pucz
Dani
Vezető Designer

Designerként egészen biztosan találkoztál olyan munkákkal, amik nem ütötték meg a lécet. Elavultak, régimódiak, sőt, mondjuk ki, akár ízléstelenek is lehettek. Nem könnyű ilyen munkákkal találkozni, még nehezebb kritikával illetni őket.

Persze nem kell ennyire messze mennünk: pozitív és építő jellegű kritikákat is adhatsz, hiszen ez a szakmánk egyik rugója. De hogyan fogadd a kritikát? Sőt, mi több, hogyan kérj kritikát másoktól? A téma nem egyszerű, de annál fontosabb, ezért most a mélyére ásunk!

Miért fontos a design kritika?

A legnagyobb erőssége annak, ha kritikával, visszajelzéssel illeted a munkát a design területén, az az, hogy kis ráfordítással rengeteget javíthatsz egy adott projekten. Egészen kis észrevételek, más perspektívák és meglátások is segíthetnek azon, hogy a végeredmény sokkal mutatósabb és eredményesebb legyen.

Művészet vagy design?

Fontos látni az elején, hogy a kettő nem összehasonlítható. A design kritika ugyanis abszolút nem hasonlítható a művészetet érintő kritikákhoz. A művészet esetén sokkal nagyobb teret kapnak a szubjektív meglátások, míg a design területét behatárolja egy adott keretrendszer, amin belül mozoghatsz. A designban ugyanis fontos és alapvető sarokpontok mentén dolgozunk. Ha ezeket ismerjük és ezeknek megfelelően kérdezünk vissza, sokkal könnyebb előre haladni.

Nézzük, mik ezek a sarokpontok!

  • Brief,
  • Üzleti célok,
  • Funkcionalitás,
  • Meglévő keretrendszerek,
  • Előre meghatározott prioritások követése.

Habár a fentiek elég egyértelmű lépéseket mutatnak, Magyarországon sajnos a kritika sokszor egyenlő a személyeskedéssel, és nincs kifinomult kultúránk arra, hogy jól csináljuk.

Kezdjük az alapoktól: mi az információ útja?

A kommunikáció alapjai segíthetnek abban, hogy jobban megértsd a kritika és a visszajelzés fontosságát és mikéntjét.

Design Kritika
Jakobson-féle kommunikációs modell

Az ábrán láthatod, hogy az Üzenet adott csatornákon keresztül jut el a Feladótól a Befogadóig, ennek azonban Kontextusba és Kontaktusba is kell kerülnie. Másképp fogsz fogadni egy kritikát a családod egy tagjától, és másképp a főnöködtől. Ezért nagyon fontos, kitől is érkezik az üzenet. Másképp élsz meg egy éjszakai emailben érkező kritikát, mint egy szakmai fórumon, beszélgetésben elhangzó visszajelzést. Épp ezért a kontextus döntő lehet a jó kritika megfogalmazásában.

Context is king: azaz maga a körülmény mérvadó az egész megfogalmazásban és abban is, hogy a befogadó fél hogyan éli meg a neki megfogalmazott kritikát.

Mikor kérj kritikát?

Itt most elsősorban a munkaközi visszajelzésekről beszélünk. Ugyanis az elkészült projektek kapcsán 100%, hogy kapsz majd kritikát. Azonban, hogy ez a végeredmény jól sikerüljön, a munka köztes lépéseinél is szükség lesz visszajelzésekre.

Design Kritika
Mikor kérj kritikát?

Oké, de ezt mikor és hogyan kérd?

  • Ha egyedül dolgozol designerként, szinte alapvető szükséglet a kritika.
  • Ha úgy érzed elakadtál, és nem tudod, mi legyen a következő lépés.
  • Ha a következő lépésben jól jönne egy kis szakmai segítség, mert nem tudod, milyen módon csináld.
  • Ha valamire nagyon büszke vagy, és emiatt kell a megerősítés.

A kritika legnagyobb ereje abban van, hogy a végeredmény magas minőségű legyen, és büszkeséggel töltsön el az elvégzett munka.

Hogyan fogalmazd meg a kritikát?

Nézzük, mi kell ahhoz, hogy a kritikád ne üssön, hanem célba érjen. Ehhez először nézzük, milyen a jó kritika:

  • A jó kritika releváns, olyan feladótól érkezik, aki tisztában van a kontextussal.
  • A jó kritika figyelembe veszi, hogy a munka közepén lévő lépéseket nehéz visszaadni.
  • A jó kritika segíti a designert abban, hogy maga jöjjön rá a megoldásra.
  • A jó kritika nem személyeskedik, a feladatra, tervre koncentrál.
  • A jó kritika lelkesítő és motiváló.
  • A jó kritika nem parancsol.

A jó kritika megfogalmazásához érdemes az alábbiakat szem előtt tartanod:

  • Javasolj: ezt teheted komment vagy tapasztalat alapján.
  • Kérdezz: van, amit jó lenne jobban kifejteni, egyértelműbbé tenni.
  • Felhasználóként jelezz: külső szemlélőként jelezz vissza a használhatóságról.
  • Vedd észre, ha valami véletlen ment mellé: ez lehet pontatlanság, figyelmetlenség de akár elütés is.
  • A kritikus hibát mindenképp jelezd vissza: ha olyan problémával szembesülsz, ami az üzleti célokat sérti, vagy funkcionalitásában is végzetes, mindenképp jelezd vissza.
  • Dicsérhetsz is: ki ne hagyd a pozitív, értékítélettől mentes visszajelzést!

A kritikád sose legyen öncélú, hanem azt a célt szolgálja, hogy jó irányba tereld vele a munkát!

Hogyan fogadd a kritikát?

Szintén fontos lehet, hogy ha te kapsz visszajelzést (jó eséllyel ez is gyakran megtörténik), azt jól fogadd. A legfontosabb, hogy rugalmasan állj az érkező visszajelzéshez. Az alábbiakat tartsd szem előtt:

  • Ne kötődj a terveidhez!
  • Ne félj a változtatástól!
  • Gondolkodj, indokolj, iterálj!
  • Szeresd a munkát, az adott projektet!

Ha kötődsz a terveidhez, megnehezíted a dolgod, ugyanis pillanatok alatt változhatnak a mai trendek alapján. Sokat segít, ha szereted azt, amit csinálsz, így a kritikát építő jelleggel tudod majd fogadni, nem lesz belőle sértődés.

Végezetül…

Összefoglalásul néhány gondolat, ami segít abban, hogy a kritikák tényleg célt érjenek.

  • A kritika nem öncélú, hiszen a design sem az. Problémákat oldunk meg, ezért a tapasztalat és a segítő szándék a munkát is előrelendíti.
  • Nem biztos, hogy minden visszajelzés releváns, ezért szűrd meg alaposan, kitől és milyen kontextusban érkezik az üzenet.
  • A munkaközi kritika mindig többet segít, mint a kész tervre adott feedback.
  • Kezeld a helyükön a sértő kritikákat, ugyanis a jó visszajelzés építő szándékú, a munkádban segít.

Több cikk.
Tovább is van, mondjuk még?

Vágjunk bele!
Dolgozzunk együtt, csináljunk valami varázslatosat!

+36 30 350 1330
hello@zwoelf.hu
1052 Budapest, Kossuth Lajos u. 7-9.
zwolfie

Miben segíthetünk?

Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami hiba történt, próbáld újra!
Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami probléma történt, kérlek próbáld újra!
Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami probléma történt! Kérlek próbáld újra!