
Avagy az arculattervezés folyamata lépésről lépésre
Ez a cikksorozat elsősorban azoknak készült, akik új arculat tervezésén vagy jelenlegi arculatuk frissítésén gondolkodnak, de egyelőre még sok kérdőjelet látnak maguk előtt. Nem világos előttük, hogy mi történik a tervezés során, hogy a folyamat hogyan kezdődik és hogyan jut majd el a végeredményig. Azoknak szól, akik még bizonytalanok, hogy a befektetett pénzük, idejük és energiájuk megtérül-e, és ha igen, akkor milyen módon profitálhat belőle vállalkozásuk.
Tervezői oldalról folyamatosan tapasztaljuk, hogy a megbízóink kétségekkel küzdenek és sokszor a grafikusok sem nyitottak a megrendelők iránymutatásaira.
Egyfajta kommunikációs szakadék tátong a két fél között, pedig a cél közös: olyan vizuális megjelenést adni a vállalkozásoknak, amely pozitívan hat azok mindennapi működésére, eredményeire. E kiadvány tartalmát — vagy legalábbis egy részét — általában személyes tanácsadáson osztjuk meg a leendő megbízókkal. Ilyenkor felvázoljuk az itt bemutatott folyamatokat, megosztjuk az információkat az arculattervezés menetéről.
Jóval szélesebb azonban azoknak a köre, akik azt a fajta részletesebb tájékoztatást igénylik, amit eddig csak személyes beszélgetésen oszthattunk meg. Bízunk benne, hogy az e-book elolvasása segít átlátni a folyamatokat és világos kép alakul ki leendő megbízóinkban arról, hogy pontosan mire van szükségük, ezt hogyan érhetik el és milyen eredményekre számíthatnak.
Az elmúlt évtizedekben hatalmas változás történt a design és a vállalkozások kapcsolatában. Egy új termék vagy szolgáltatás bevezetése ma már nehezen képzelhető el pontosan megtervezett vizuális megjelenés nélkül. Ez részben annak is köszönhető, hogy számos sikeres vállalkozást ismerünk, amelyeknél a branding és a vizuális megjelenés a siker egyik alapkövének számít. A növekvő igények kiszolgálására létrejött egy iparág, így manapság számos lehetőség közül választhatunk, amikor vállalkozásunk vizuális megjelenését szeretnénk kitalálni és megtervezni.
Az arculattervezés a brandingnek csak nagyon kis szelete, amely a vizuális megjelenésre koncentrál.
A brand összességében az az érzés, amit a vásárló vagy ügyfél minden alkalommal érez, amikor kapcsolatba kerül a vállalkozással vagy termékkel.
A vizuális megjelenés alapja és kiindulópontja maga a brand, ezért a brandet még a vizuális tervezés előtt legalább alapszinten ki kell dolgoznunk. Izgalmas időszak ez a designerek számára is, hiszen a munkájuk egyre fontosabbá válik. Felelősséget is viselnek, kis túlzással a vállalkozások sikere — vagy rosszabb esetben bukása — múlhat rajtuk. Ugyanakkor ezzel a „hatalommal†befolyásolni is tudják a trendeket, vagy az emberek mindennapi életét. A designerek, amikor arculattervezéssel vagy brand-építéssel foglalkoznak, akkor egy tervezési folyamat nyomán jutnak el a kiinduló pontból a végleges, elfogadott verzióig. Amikor ajánlatot kér egy tervezőtől vagy stúdiótól, akkor tulajdonképpen ennek a folyamatnak az árát látja az ajánlaton. Kiadványunk következő oldalai abban segítenek, hogy ez a folyamat egyszerűen követhető legyen.
Most a teljes folyamatot mutatjuk be, az egyes lépésekről részletesen a következő cikkekben fogunk bővebben értekezni. Ahogy a fenti ábra is mutatja öt egymást követő fázisból áll: briefing, tervezés, prezentáció, iteráció, leszállítás. Az egész folyamat jellemzően 4–12 hetet vesz igénybe.Â
Â
Az arculattervezési folyamat előkészítő fázisa. Egy olyan dokumentum létrehozása a cél, amely alapja a tervezési folyamatnak.
A tervezési fázis, amikor a brief alapján a tervezők különböző koncepciókat dologznak ki és vázolnak fel.
A vázlatterveket a tervezők jellemzően személyesen mutatják be: felvázolják a koncepció alapját és célját, eredményét.
Ritkán alakul ki elsőre a végleges irány. Finomításokra, kisebb módosításokra van szükség mielőtt megszületik a végleges arculati irány.
Ha megvan a végleges logó, arculati elemek, tipográfia, színek, akkor lehet elkedzeni használni az arculatot és megtervezni azokat a felületeket amelyekre a megbízónak szüksége van.
Töltse le az ingyenes, 56 oldalas, gazdagon illusztrált e-bookot.Â