Kezdjünk egy közös projektet!

Neved Add meg a neved! (minimum 4 karakter) Örömmel válaszolunk neked 24 órán belül.
Telefon Add meg a telefonszámodat! Lehet, hogy telefonon egyeztetsz szívesen.
Email Add meg az email-címedet! Vagy egy gyors emailnek jobban örülsz.
Üzenet
  Küldés folyamatban...

branding, arculattervezés és user interface design

A skeuomorhizmusról nem csak UI designereknek.

A skeuomorhizmusról nem csak UI designereknek.

2018-as év utolsó napjait Český Krumlovban töltöttük. Csodálatos kis város, a Vlatava folyó kígyózó medre köré épült vár és középkori épületek alkotják az UNESCO világörökség részét képező belvárost.

Sokat sétáltunk ezeken az utcákon, szinte megunhatatlan a város hangulata és látványa. Egyik séta közben vettem észre, hogy a házakat érdekes módon díszitik. 

Szépen kidolgozott ál-plasztikus díszítést festettek a legtöbb épület homlokzatára. Ezeket látva a weboldalakon használt gombok jutottak eszembe, hiszen a digitális világban ugyanezt a plasztikus hatást próbáljuk elérni grafikai eszközökkel: árnyékokkal és színátmenettel.

Míg az építészetben ez egyfajta költség csökkentési törekvés, hiszen nyilván olcsóbb festeni a felületre, mint a domború/homorú plasztikus felület kialakítása, addig a UI designban ez egy kényszerű helyzet, hisz a sík kijelzőn grafikai eszközökkel tudjuk csak a plasztikusságot létrehozni, fizikailag — legalábbis egyelőre — lehetetlen.

Jó példák ezek a skeuomorphizmusra (vagy magyarosan szkeuomorfizmus), hiszen a valóságot próbálja grafikai eszközökkel imitálni mindkettő. UI designban a touch screen eszközök elterjedésével nyert teret. De erről majd később.

Szkeuomoph ókor?

Úgy tűnhet, hogy a skeuomorphizmus egy új keletű dolog, mely a digitális világból származik, pedig már közöttünk él több ezer éve. Eddig is tudtuk, hogy a UX és az építészet sok közös gyökérrel bír. Ahogy a fenti képek sejtetik, ebben az esetben is az építészetben kell keresni a közös gyökereket, igaz egy picit távolabbra kell visszanyúlnunk az időben.

Az egyik legkorábbi példa a skeuomorphizmusra az ókori görögöktől származik. A korai görög épületek fából készültek, szarufák tartották a tetőszekezetet. Későbbi időkben, amikor a technológia fejlődés lehetővé tette, kőre váltották az építőanyagot. Ekkor imitálva a szarufákat, kivésték a köveket mintha itt is szarufákat használnának.

Funkcionális szerepe nem volt a “szarufáknak” viszont a kő mint új technológia ellenére a szerkezet ismerősnek tűnt az emberek számára, jobban bíztak benne azáltal, hogy a korábban megismert szarufa rendszerre utaló imitált kőfaragásokat látták. A szkeuomorphizmusnak a fő célja: kihasználja a korábbi ismeret előnyét, így ébresztve bizalmat az új technológiával szemben.

A korább tudásra és tapasztalatra építve a külső forma és megjelenés alapján könnyen lehet új technológiákról elmondani, hogy mi a funkciójuk és szerepük milyen affordanciájuk van.

Beláthatjuk, hogy az okostelefonok sík képernyője önmagában semmilyen affordanciával nem bír. Korábbi tapasztalatok híjján a felhasználók nem tudnák kezelni. A skeumorphizmus eszközével viszont olyan imitált 3D kezelőfelületeket jelenítünk meg a képernyőn fény és árnyékok segítségével – példálul billenőkapcsoló–, amely viszont már megfelelő affordanciával bír, korábbi tapasztalat és a vizuális effektek segítségével ismerőssé válik.

Egyik legjellemzőbb példa az éritőképernyős telefon képernyőjén megjelenő klasszikus tárcsás telefonfelület. 

Ugyanilyen metafóra a desktop / asztal metafóra melyet a személyi számítógépek hajnalán dolgoztak ki a mérnökök és designerek. A Xerox-hoz kapcsolódik az első széles körben elterjedt, GUI-val rendelkező számítógép is, a STAR elnevezésű, melyet 1981-ben mutattak be. Ennek a grafikai felületén érvényesült először a desktop (asztal) metafóra: egy iróasztalt képeztek le amelyen papírok voltak, melyeket mappákba rendezhettünk. Ha törölni akartuk, akkor a szemét kosárba dobhattuk. Ezekkel a metafórákkal tették az emberek számára az új felületet és funkciókat ismerőssé.

A szkeuomorphizmus jó!

A metafórák és a skeuomorphizmus abban segítenek a felhasználók számára, hogy felismerjék a user interface elemeket, és azokat könnyen használni tudják már korábban megszerzett tudásuk és tapasztalatuk segítségével. A touch screen felületek újdonságként történt megjelenésekor különösen hasznos volt, hogy az emberek elfogadják és használják.

Aztán sikerült átesni a ló túloldalára. A designerek öncélű díszítésre is elkezdték használni. Legszebb példája ennek a díszítésnek a MacOS rendszer (akkoriban még OSX) iCal user interface-e. A rossz nyelvek szerint Steve Jobs privát repülőgépének ülésvarratából inspirálódtak a designerek ;)

A skeuomorph iránynak a UI designban pont ennek a túldíszítésnek következtében nagyon hirtelen vége lett. Az iOS 7 megjelenésével 2013-től széleskörben eltejedt a flat design (ígaz nem ők voltak az elsők), de erről egy következő postban fogok írni.

Serfőző Péter
Írta: Serfőző Péter CEO, design lead

Beszéljünk?

Indítsunk egy projektet