Kezdjünk egy közös projektet!

Neved Add meg a neved! (minimum 4 karakter) Örömmel válaszolunk neked 24 órán belül.
Telefon Add meg a telefonszámodat! Lehet, hogy telefonon egyeztetsz szívesen.
Email Add meg az email-címedet! Vagy egy gyors emailnek jobban örülsz.
Üzenet
  Küldés folyamatban...

branding, arculattervezés és user interface design

Prezentáció: az arculattervezés alfája és omegája

Prezentáció: az arculattervezés alfája és omegája

Azt mondják a színészek függetlenül hány éve vannak rivaldafényben, fellépés előtt mindig lámpalázasak. Tapasztalatom szerint ez igaz a grafikusokra is csak épp prezentáció előtt. Ez a mi fellépésünk. 😎 Sosem elég csak jó tervekkel készülni, azt is “el kell tudni adni”. És furcsa mód a siker szempontjából a prezentáció minősége gyakran fontosabb mint maga a bemutatott munka minősége, tehát érdemes ezzel a kérdéssel is alaposan foglalkozni.

A prezentáció menete

Paula Scher-t talán nem kell bemutatni. Van egy remek elmélete a prezentációk dinamikájáról. Függetlenül attól, hogy jó vagy rossz a bemutatott design terv, lélektanilag meetingek hasonlóképp, az alábbi ábra szerint folynak le.

A piros vonal az ábrán az átlagos elvárási és izgalmi szintet jelöli, míg a fekete a megbízó lelkesedését ábrázolja. 

Látszik, hogy a prezentáció kezdeti fázisában folyamatosan emelkedik a megrendelő lelkesedése. Aztán ahogy a prezentáció időben halad, az pontot elérve egy csúcspontra kerül a lelkesedés, majd felmerülnek a megbízó oldaláról kérdések, javaslatok. Ebben a pillanatban rohamosan elkezd csökkeni a lelkesedés, kételyek merülnek fel és akár az átlagos elvárás alá is zuhan a lelkesedés. Ekkor a tervező részéről megfogalmazott válaszok megfordítják, megnyugtatják és meggyőzik a megbízót, ezáltal fordul a tendencia és pontból elindul felfelé újra lelkesedés és eljutegészen pontig ahol aztán újra kezdődik kérdés/válasz hullámvölgy.

Az érdekes az, hogy ezek az ismétlődő ciklusok sosem érik el újra a korábban tapasztalt lelkesedési csúcsot, sőt látható a tendencia, hogy ciklusról ciklusra folyamatosan csökken a maximum. A pontban a lelkesedés gyakorlatilag alig érzékelhető. Ebből levonhatjuk a következtetés, hogy 

💥 minél rövidebb egy prezentáció annál sikeresebb.

Ritkán zárható le egy prezentáció az A ponton, de törekedni kell rá, hogy B és C pont között, ideálisan a C pontban érjen véget a meeting. Tudatosan kell úgy írányítani a beszélgetést, hogy ne legyen hosszú a meeting. Nehéz, de ha ezt az ábrát fejben tartjuk akkor érezhető sikereket lehet elérni.

Személyesen a legjobb

"Átküldtem az ügyfélnek a logóterveket, de nem fogadta el őket…" Tilos e-mailben "prezentálni. Hiába írod le e-mailben, fejted ki, rajzolod le a PDF-ben, nem fog átmenni a gondolat és a "mit-miért" ha nem magyarázod el a megbízónak. Ha nem megy személyesen akkor legalább valamilyen online kommunikációs csatornát érdemes használni, akár a Skype, Hangouts vagy Zoom.

Nyomtatni nem szégyen

Sokan oldschoolnak tartják a papíron prezentálást, de ha személyesen prezentálunk, akkor érdemes a PDF vagy digitális prezentációból nyomtatott összefoglaló íveket készíteni. Mi a zwoelfben általában úgy prezentálunk, hogy először projektoron bemutatjuk a prezentációt(visszautalva a diagrammra ennek a vége általában az csúcspont), majd A3+-os printenken kitesszük az asztalra az egyes irányokat és átbeszéljük (ez a csúcs). Az asztalra kiterített printek megkönnyíti a tervek átbeszélését mert nem kell ugrálni a slideok között, valamint így jobban érezhető az arculat (színek, tipográfiai méretek, stb) mivel nem csak képernyőn látszik, hanem fizikai formában is. Névjegy, levélpapír egyéb kis nyomtatványok esetén érdemes makettet is készíteni, így méginkább kézzelfogató lesz az arculat. Nem szabad az ilyen kis részleteket lebecsülni, ezek is hozzátesznek a prezentáció sikeréhez.

Identity wonderland

Hozzuk létre a megbízó arculati álomvilágát. Tárjuk elé a leendő arculatot annyira valósághűen ahogy csak tudjuk. A prezentációban a koncepció bemutatásán túl, helyezzünk hangsúlyt a felhasználási minták és javaslatok bemutatására. Mutassuk meg például milyen az új logó és arculat a megbízó irodaházának homlokzatán vagy céges autóján. Ha fontos a online kommunikáció, akkor a website fejlécén, a Facebook page-n vagy egy-egy online banneren. Érdemes előre meghatározni, hogy az adott megbízó kommunikációja szempontjából melyek a legfontosabb arculati elemek és ezekre már a legelső időpontban készüljenek vázlattervek, tesztelve hogy működik-e az arculat. Ne a megbízó fantáziájára bízzuk, hogy elhiggye hogy működik az arculat, hanem mutassuk meg neki mockupokon, vázlatokon.

A fenti animációt azért terveztük, hogy az ügyfélprezentáción koncepciót könnyen átadjuk.

Ki ül az asztal másik oldalán?

Pszichológiailag fontos kérdés, hogy hány embernek prezentálunk. Kerülendő, hogy nagyobb többségben legyen akár megbízói- vagy a tervezői oldal, hogy bérmely oldal erőfölényben legyen. Törekedni kell rá, hogy nagyjából kiegyenlített legyen az arány, különben nem lesz egyenrangú a kommunikáció, könnyen alá-főlé rendeltség alakul ki ami nem segíti a prezentáció sikerét.

Gyakorlás, tapasztalat, fejlődés

A fentiekből jól kiolvasható, hogy milyen kritikus a prezentáció kérdése. Kevesen születtek arra, hogy egyből tökéletesen tudnak prezentálni és eladni. A többieknek viszont folyamatos tanulásra van szüksége. Remélem egy picit talán segített a bejegyzés is ebben. Hajrá! 🖐

 


Ha tetszett csatlakozz az Brandguide Facebook csoportunkhoz. 

CSATLAKOZZ MOST!

Vagy töltsd le 56 oldalas, gazdagon illusztráltingyenes Arculattervezési kisokos ebookunkat. 

TÖLTSD LE MOST!

 

 

Serfőző Péter
Írta: Serfőző Péter CEO, design lead

Beszéljünk?

Indítsunk egy projektet