Kezdjünk egy közös projektet!

Neved Add meg a neved! (minimum 4 karakter) Örömmel válaszolunk neked 24 órán belül.
Telefon Add meg a telefonszámodat! Lehet, hogy telefonon egyeztetsz szívesen.
Email Add meg az email-címedet! Vagy egy gyors emailnek jobban örülsz.
Üzenet
  Küldés folyamatban...

branding, arculattervezés és user interface design

Arculattervezés játszva — Lego® Serious Play® alkalmazása arculattervezési projektekben

Arculattervezés játszva — Lego® Serious Play® alkalmazása arculattervezési projektekben

made by zwoelfnél minden arculattervezési folyamat első lépése egy vagy több discovery session aminek a célja a briefhez szükséges információk begyűjtése. Személyes vagy online beszélgetés a stakeholderrel vagy stakeholdekerekkel.

Ideális esetben ez egy vezetett beszélgetés, nem random módott felett kérdések halmaza, hanem egy olyan megbeszélés ami alapján a kreatív brief elkészül. Olyan témákat szokás érinteni mint a cég múltja, jelene és jövője; a piaci környezet, konkurencia megismerése, valamint a lehetséges célcsoport vagy célcsoportok megismerése. Érdemes egyébként ezeket a kérdéseket előzetesen a megbízóval megosztani, hogy mindkét oldalról felkészülve történjen a beszélgetés. 

Ezt kiegésztheti vagy akár kiválthatja egy írásos interjú is, ahol hasonló kérdésekre kapunk választ, de biztos nem lesz olyan mélységű, mint egy személyes interjú, ahol van lehetőség visszakérdezni, egy-egy témában mélyebbre ásni.

Eddig semmi újat nem mondtam, igaz? 😔 Úgyhogy szeretnék most bemutatni egy nem túl elterjedt módszert, ami bizonyos esetekben hatékonyabb, mint egy “egyszerű” interjú.

Bemutatkozik: Lego® Serious Play®

A LEGO® SERIOUS PLAY® egy innovatív, kísérleti módszer, amely arra lett létrehozva, hogy fejlessze az innovációt és a teljesítményt az üzleti folyamatokban.

– szól a bevezető szlogen a Lego Seriuos Play oldalán.

Lego® Serious Play® (LSP) tulajdonképpen egy workshop, ahol egyénileg és közösen oldanak meg a résztvevők feladatokat. Úgy beszélünk a felvetett témákról, hogy nem közvetlenül osztjuk meg gondolatainkat egymással, hanem válaszainkat előbb megépítjük Lego elemekből, majd minden résztvevő elmondja részletesen, hogy melyik elem miért került fel az építményre. Nem tűnik nagy különbségnek, de mégis azzal, hogy megépítjük előbb a választ majd csak utána mesélünk róla, sokkal részletesebb és mélyebb válaszokat kapunk.

Nagyon sokféle felhasználási területe van ennek a metódusnak pszichológiai háttere miatt. Mi stratégiai UX partnerünknél az Ergomániánál ismertük meg a metódust, mivel az Ergomania munkatársai is gyakran alkalmazzák a projektek kezdeti, discovery szakaszában.

Nemrég kezdtük el az arculattervezési projekteknél is alkalmazni. Főleg olyan projekt esetén kiemelten hasznos amikor egy nagyobb szervezet számára kell tervezni: ilyenkor több döntéshozó, vagy akár több osztály vezetője, vagy (IT, marketing, management, HR stb.) képviseli a megrendelőt. Ilyen esetekben jön ki a LSP előnye: azon túl, hogy mindenki kifejezi saját álláspontját a LSP módszer segítségével a végén kialakítható egy közös álláspont is.

Hogyan zajlik egy Lego® Serious Play® workshop?

A workshop ideális részvevő száma 4–8 fő, plusz a facilitátor. A facilitátor vezeti a workshopot, adja a feladatokat, méri az időt, moderálja a beszélgetéseket és ő felelős az eredmények rögzítésért. Maga az LSP metódus egy open source tudás, mégis tart a Lego képzéseket, ahol hivatalos oklevéllel rendelkező Lego® Serious Play® facilitátorrá válhat valaki.

A workshop jellemzően 3–5 órás, attól függően, hogy mennyi témát kívánunk érinteni. Egy-egy téma feldolgozása időhöz kötött, amelyet a facilitátor kontrollál. Néhány bemelegítő feladat után rátérünk az “éles” kérdésekre és egy-egy téma “kilegózása” hozzávetőlegesen 30–60 perc. Ezek a feladatmegoldások lehetnek egyéni legózások, de ezekre építve ketten-ketten, négyen-négyen legózott közös építmények készülnek. Ezek a közös építmények a konszenzus, az egyetértés építményei, hiszen itt a résztvevők közösen határozzák meg, mondják ki a válaszokat.

Milyen témákat legózhatunk?

A brand és arculat megalapozásához szükséges információk megszerzése a cél. Ilyen témák lehetnek (természetesen maga a módszer végtelen számú feladatra alkalmazható):

  • a vállalkozás vagy szolgáltatás múltja, jelene és jövője, hová szeretne jutni
  • a vállalkozás piaci helyzete, miben különbözik a versenytársaitól, milyennek látják magukat belülről, ehhez képest mit szeretnének mutatni, és valójában mi látszik kívülről
  • a vállalkozás/szolgáltatás értékei, missziója
  • célközönség(ek) meghatározása

A workshopról általában fotódokumentáció és jegyzőkönyv készül. A „kilegózott” információkat aztán letisztázva és strukturált formában a kreatív brief alapjává válik.

Összefoglalva

Édesapám szokta mondani, hogy jó szerszámmal sokkal könnyebben megy a munka. A LSP is egy olyan szerszám, jelen esetben metódus, amely bizonyos helyzetekben nagyban megkönnyíti a munkát. Nem mellesleg játszani mindenki szeret, az pedig egy win-win szituáció amikor játsza dolgozunk és úgy játszva érjük el céljainkat. 😇


Szeretnél több hasonló tartalmat olvasni? Csatlakozz a Brandguide Facebook csoporthoz! 

CSATLAKOZZ MOST!

 

Érdekel az arculattervezés?

Töltsd le 56 oldalas, gazdagon illusztrált
ingyenes Arculattervezési kisokos ebookunkat. 

TÖLTSD LE MOST!

 

Serfőző Péter
Írta: Serfőző Péter CEO, design lead

Beszéljünk?

Indítsunk egy projektet