Kezdjünk egy közös projektet!

Neved Add meg a neved! (minimum 4 karakter) Örömmel válaszolunk neked 24 órán belül.
Telefon Add meg a telefonszámodat! Lehet, hogy telefonon egyeztetsz szívesen.
Email Add meg az email-címedet! Vagy egy gyors emailnek jobban örülsz.
Üzenet
  Küldés folyamatban...

branding, arculattervezés és user interface design

Egyediség kérdése az arculattervezésben

Egyediség kérdése az arculattervezésben

Egy kényes téma kerül terítékre, az eredetiség kérdése. 

Minden tervező életében volt már az a pillanat, érezte azt érzést amikor meglát, vagy rosszabb esetben megmutatnak neki egy hasonló logót mint amit tervezett. Ráadásul ilyenkor felmerülhet a plágium gyanúja, pedig a legtöbb esteben egy kreatív folyamatból fakad az előképhez hasonló végeredmény. Egy komoly szakember ráadásul meg sem engedhetné magának, hogy másoljon, a renoméjával játszana.

Internet: veszély és lehetőség

Míg korábban az arculatok sokkal helyhez kötöttebbek voltak, addig manapság az internet segítségével egy arculat, embléma, logó helyfüggetlenné válik azonnal: bárhonnan elérhető a világból. Ez kétélű fegyver: a teljes világ grafikai tartalmával kell versenyben lennünk, cserébe a jó munkának könnyen híre megy világszerte.

Ráadásul nem csak a plágium kérdése érdekes, hanem a hasonlóság gazdasági károkat is okozhat. Ha tervezési folyamat során minél hamarabb kiderül, hogy nem egyedi a logó/embléma annál jobb. Ezért érdemes ezzel a kérdéssel minél korábban foglalkozni, hogy a tervező nyugodt lehessen munkája eredetisége tekintetében.

Saját bőrünkön tapasztaltuk

A poszt apropója egyébként az, hogy egy magyar nagyvállalat arculati újratervezésén dolgoztunk harmadik hónapja amikor belefutottunk mi is ebbe a problémába. 

Az embléma, színek, tipográfia már elfogadásra kerültek, mindenki boldog volt 😎, az arculati alapok rögzítésén dolgoztunk amikor kiderült, hogy létezik már az az embléma amit a briefből levezettünk és megterveztünk. Rontotta a helyzetet, hogy ez a létező jel, egy magyar, hasonló tevékenységű cég meglévő emblémája. 

Ellenőriztük a jel egyediségét, de nem elég széleskörűen. Így fordulhatott elő, hogy a megbízónk vette észre és jelezte felénk a hasonlóságot. 

Az említett cég nem került az tervezési folyamat elemzési részének konkurencia elemzésébe sem, mert nem mozog aktívan az adott piacon, de mégis létező cég. (Közben fejlesztettük a keresési processünket és találtunk még egy hasonlót a nagyvilágban, lásd alul)

 

Öröm az ürömben, hogy a projekt azon szakaszában történt a felismerés amikor még nem került legyártásra semmi az új arculat szerint. Széleskörű felhasználása lesz a logónak, így belegondolni is rossz, hogy mi lett volna, ha később derül csak és már gyártásba kerültek voltak a munkaruhák, felkerültek volna autódekorációk, lecserélésre kerültek volna a marketing felületek stb. Maradjunk annyiba, sokba került volna. Így csak nekünk tervezőknek került plusz 2–3 hét munkába egy új koncepciót kidolgozni…

Se több, se kevesebb

A jó emblémák, logók fő erénye, hogy maximálisan tömörítenek: nincs felesleges grafikai elem vagy sallang, mindennek ne lenne értelme vagy üzenete. Minél egyszerűbb viszont egy grafikai elem, annál valószínűbb, hogy valaki már rajzolt hasonlót, megkérdőjelezhető az egyedisége a rajzolatnak. Nézzük például az alábbi mintát:

 

Annyira egyszerű megoldás, hogy betűket téglalapokkal helyettesítünk, hogy ez bárki számára könnyen kitalálható és kidolgozható. A hasonlósággal egyébként nincs is baj, ha nem közvetlen konkurenciáról beszélünk és az alábbi szempontoknak megfelelünk:

  • nincs térbeli közelség
  • nincs átfedés a tevékenységben
  • nincs közös piac
  • időbeli eltérés van (korábbi, már nem használt jel)

Ha a fentiek állnak, akkor a hasonlóság ellenére is megkockáztatható a rajz alkalmazása. Az egyedi rajzolat természetesen üdvös és törekedni kell rá, de nagyon jó kérdés, hogy mi számít egyedi rajzolatnak? Honnan számít egy rajz egyedinek? Meddig keressünk hasonlót?

Keres és ellenőriz

Mindenképp keresni és törekedni kell a széleskörű ellenőrzésre, hogy megbizonyosodjunk, hogy az általunk tervezett jel egyedi. Mi az alábbi lépéseket javasoljuk:

Érdemes az online képkeresőkbe többféle módon feltölteni és kipróbálni: elforgatva, szürkeskálás verzióban, fekete-fehérben, így még alaposabb és hatékony a keresés.

Összegezve

Minél egyszerűbb egy logó, annál valószínűbb, hogy már létezik.

Az internet új lehetőségeket nyit, de ez egyben problémát is jelent. A tervezési folyamat részévé kell tenni az eredetiség ellenőrzést, meg kell győződni az arculati elemek egyediségéről amennyire csak lehetséges. Ti mit tesztek ennek érdekében? 🧐

Szeretnél több hasonló tartalmat olvasni? Csatlakozz a Brandguide Facebook csoporthoz! 

CSATLAKOZZ MOST!

 

Érdekel az arculattervezés?

Töltsd le 56 oldalas, gazdagon illusztrált
ingyenes Arculattervezési kisokos ebookunkat. 

TÖLTSD LE MOST!

 

Serfőző Péter
Írta: Serfőző Péter CEO, design lead

Beszéljünk?

Indítsunk egy projektet