Kezdjünk egy közös projektet!

Neved Add meg a neved! (minimum 4 karakter) Örömmel válaszolunk neked 24 órán belül.
Telefon Add meg a telefonszámodat! Lehet, hogy telefonon egyeztetsz szívesen.
Email Add meg az email-címedet! Vagy egy gyors emailnek jobban örülsz.
Üzenet
  Küldés folyamatban...

branding, arculattervezés és user interface design

Digitális branding – avagy a favicon az új fax

Digitális branding – avagy a favicon az új fax

Digitális brandek tervezési folyamatában számos különbség van a klasszikus arculatokhoz képest. A digitális média, a digitális brand design tervezői szempontból egy másik mindset-et követel, amelyhez alkalmazkodni kell.

Egy kisarculat már nem névjegy+levélpapír+mappa(…) kombóból áll. Egyre kevesebbet nyomtatunk, a dokumentumaink digitálisak, emailben levelezünk, a kommunikációs csatornák digitalizálódtak, vagy gondoljunk csak a social network felületekre. Ezek a digitális arculatok új felületei.

Az arculattervezési folyamat része, hogy a készülő emblémát és arculati elemeket különböző felületeken koncepció szinten kipróbáljuk. Ezek még csak vázlattervek amelyek segítenek az arculatot kibontani. Míg korábban ezek jellemzően irodai anyagokon pl. névjegy, levélpapír, valamint nagyobb felületű marketing felületeken pl. rollup, autódekor felületeken lettek “tesztelve”, addig manapság ezeket a felületeket felváltják a digitiális felületek: display hirdetés, mail aláírás stb. Ezekre a digitális felületekre viszont más arányrendszerek érvényesek, így fontos, hogy ebben is legyen tapasztalata a designernek. Szokták mondani, hogy érződik, ha egy “printes” grafikus készít digitális terveket. 

Nézzük meg a mik a fő digitális brand felületek:

  • weboldal
  • applikáció
  • kisarculat
  • hirdetés
  • social média

Digitális korszak

zwoelfnél egyre több olyan ügyfelünk van aki csak digitális csatornán kommunikál. Gyakori, hogy a termékük is digitális, így az elsődleges megjelenítési felületük az interneten elérhető saját weboldaluk. Az alábbi ábrán összefoglaltam a Digitális Landscape-et ami felsorolja ezeket a digitális médiumokat:

 

A teljes bővített Digital Landscape letölthető erről a linkről (PDF, 6.6 Mb).

A digitális felületek esetén megkülönböztethetünk olyan felületeket amelyeket 100%-ig kontrollálhatunk, ilyenek például a saját weboldalak és vannak ahol limitáltak a lehetőségeink, ezeket maga a platform határozza meg, például social media felületek. A fenti ábrán az adott felületre vonatkozó fontossági sorrendben felsoroltam a brandet képviselő elemeket. Ezek az elemek lehetnek:

  • logo vagy embléma
  • tipográfia
  • színek
  • arculati képi elemek
  • arculati grafikai elemek

Most nézzük az egyes elemekre vonatkozó digitális sajátosságokat.

Logó vagy nem logó

A logó egyre kisebb hangsúllyal bír a digitális brandingben (is). És ez nem azt jelenti, hogy nem kell egy jó erős embléma vagy logó minden brandnek, hanem azt, hogy a logók köré épített rugalmas arculatoknak egyre nagyobb szerepük van ahogy szaporodnak a digitális felületek fajtái. A logó korábbi főszerepe (hősszerepét?) gyengült, a mellékszereplőkre egyre nagyobb rivaldafény vetődik. Ha vizuálisan elég erős az arculat, el lehet venni a logót és akkor is felismerhető marad a márka. 

Ráadásul a logóknak is rugalmasabbnak kell lenniük mint valaha. A reszponzív kifejezés jellemzően a webdesignban használatos, de egyre inkább alkalmazzuk emblémákra is. A reszponzivitás alatt azt értjük, hogy egy logónak méretben és technológiában is alkalmazkodnia kell a környezetéhez, befogadó felülethez és ez határozza meg, hogy mi az a maximum üzenet amit a logó át tud az adott felületen adni.

Vannak olyan márkák amelyeknek nincs szükségük jel szerű emblémára. Ez jellemző ugyancsak az érett márkákra, amelyek az idővel egyre egyszerűsödnek, gondoljunk csak Starbucks logóra. Viszont ennek az ellentettje is igaz: egy applikációnak elkerülhetetlen, hogy legyen egy emblémája ami megjelenik a fő megjelenési felületén: az app ikonon.

 

Sőt! Favicon az új fax szól a cikk alcíme. A 90-es évekig, amíg a fax még élt és használták, az volt a mértéke a használhatóságnak, hogy egy színben működik-e az embléma, hiszen fax adatátvitelkor ez volt a technológiai kötöttség. Manapság van egy új elvárás: alkalmas-e weboldalak faviconjához az embléma? Ez egy nagyon kicsi, 32x32 pixeles felület ami a böngészők tab fülein jelenik meg jellemzően. Ez év nyara óta a google mobilos találati listáin is megjelenik a favicon, így felértékelődött a kis felület értéke, ezt az újabb ingyenes megjelenési felületet nem érdemes kihagyni.

Tipográfia

Tipográfia szempontjából a legnagyobb előrelépés a webfontok elterjedése. A webfontok lehetővé tették, hogy bármilyen betűtípust használjunk a digitális felületeken: míg korábban csak rendszer fontokat lehet ilyen célra használni, most már technikailag bármely font használható online is.

Sajnos nem teljes az öröm, hiszen digitális kisarculati elemeken még mindig limitált az egyedi font használat: emailben, elektronikus dokumentumokban még mindig nincs 100%-os megoldás az arculati betűtípusok használatára, fallback font meghatározása a brandbook-okban még mindig kötelező elem.

Színek

A színek esetében is vannak korlátok. A CMYK (nyomdai) színtér szűkebb mint az RGB (screen) színtér, így nincs 100%-os átjárás a kettő között. Ebből a szempontból veszélyes digitális alapokon tervezni, mert egy élénk kék, lila vagy akár neon zöld árnyalat screenen, digitális felületeken erőteljes hatást nyújt, míg ugyanezen színeknek csak fakóbb, tompább változata érhető el a nyomdai anyagokon CMYK színterében. Megoldás lehet adott esetben direktszínek alkalmazása, de ez jelentős költségnövelő tényező.

Arculati elemek

Ez egy széles elemkör, ide tartozik minden olyan vizuális elem ami az arculatot a logón túl felépíti. Jellemzően képi és grafikai arculati elemek rugalmas rendszere. Képi elem alatt a fotókat értem, az olyan raszteres image elemeket amik a márkát képviselik. Grafikai elem lehet sokféle, ide tartoznak a másodlagos arculati elemek, ikonok, illusztrációk stb. Webes termékek és applikációk esetén az illusztrációk az egyik legfőbb felületei a brand megjelenésének (onboarding, üres állapotok, placeholderek).

Digitális jövő

Napról napra egyre több digitális felület áll rendelkezésünkre a brandek kommunikációjára. Számos vizuális eszközünk van amelyekkel ezen felületeket meg tudjuk tölteni vizuális tartalommal. A szakembereknek alkalmazkodni kell tudni ezekhez a kihívásokhoz, hogy megfelelő minőségű végeredményre jussanak. Bízom benne ez az összefoglaló segít ebben 😎.

Szeretnél több hasonló tartalmat olvasni? Csatlakozz a Brandguide Facebook csoporthoz! 

CSATLAKOZZ MOST!

 

Érdekel az arculattervezés?

Töltsd le 56 oldalas, gazdagon illusztrált
ingyenes Arculattervezési kisokos ebookunkat. 

TÖLTSD LE MOST!

 

Serfőző Péter
Írta: Serfőző Péter CEO, design lead

Beszéljünk?

Indítsunk egy projektet