Kezdjünk egy közös projektet!

Neved Add meg a neved! (minimum 4 karakter) Örömmel válaszolunk neked 24 órán belül.
Telefon Add meg a telefonszámodat! Lehet, hogy telefonon egyeztetsz szívesen.
Email Add meg az email-címedet! Vagy egy gyors emailnek jobban örülsz.
Üzenet
  Küldés folyamatban...

branding, arculattervezés és user interface design

Variációk egy témára – 27 posta embléma

Variációk egy témára – 27 posta embléma

Utazásaim során mindig megfigyelem a helyi posta arculatát. Általában nem nehéz észrevenni: az utcai levesládák, a postahivatalok cégérei mindig az utcakép részét feltűnő részeit képezik. Ezért is értékes témának találom, hogy ezek a vizuális elemek milyenek a különböző vidékeken.

Azért is érdekes téma a posták vizuális megjelenése, mert nagyjából hasonló ezen szervezetek tevékenysége, és célközönsége: emberek tömegeit kell megszólítaniuk, még ha a térbeli különbségek miatt más-más népekről és nemzetekről is van szó.

Elavult ikonok

Grafikai szempontból ha vizsgáljuk, nagyon korán rájövünk, hogy a posta arculatok többsége egy ikon rajzolat köré épül: ez közös grafikai elem nem más mint a postakürt.

A postakürt ikon használata történelmi hagyományokból ered – erről még később szó lesz–, ugyanakkor egy elévült metafora. Hasonló, generációk során elévült metafora mint például a mentés funkció floppy disc ikonja, vagy a telefon bakelit kagylós ikonja. Az elavult ikonok sajátossága, hogy a rajzolatok már nem minket körülvevő mindennapos tárgyakat ábrázolnak, hanem ezek már a közel vagy távoli múltban kikoptak a köztudatból. Tulajdonképp így minden későbbi generációnak meg kell tanulnia, hogy az ábrázolt jel hogyan kapcsolódik a funkcióhoz. Magam sem tudtam, (csak sejtettem🤓) hogy miért is használják a posták a postkürt rajzoltot, így hát utánanéztem.

A postakürt története

A postai szolgáltatások történetére most nem térek ki, csak kiemelnék néhány grafikai szempontból fontos információt. Attól válhatott emblematikus jellé a postakürt, hogy korábban a városi levélhordók, majd a kocsis levélposta kürtöt használt, annak segítségével jelezte az érkezését. 

A postakürt egyfajta korai megkülönböztető (sziréna) hangként is üzemelt: hangjára mindenki köteles volt félrehúzódni, hogy a postakocsi zavartalanul haladhasson az úton. Sőt! 8–10 féle különböző kürtjelzést használtak. A hangjelek segítségével jelezték például, hogy milyen típusú posta érkezik, vagy hány csere lóra lesz szükségük a lócserélő állomáson. Többféle kürtjel meghallgatható ezen a weboldalon.

Visszatérve a kürt rajzolatra, megnéztem, hogy mely országok postái használják ezt a metaforát a vizuális megjelenésükben. Összesen 27-et találtam. Ezek között van olyan amely absztrakt formában, van olyan amely direktben, didaktikusan jeleníti meg a kürt formát. 

 

Egyik kedvencem az ausztrál embléma (felső kép, bal felső): egy körbe illesztett kisebb kör segítségével alakít ki egy egyszerűsített kürt formát, sőt ezáltal egy P betű is kialakult. A mai korra reflektál az ukrán embléma (alsó kép jobb alsó), ahol szinte csak egy bevágás segítségével (és egy pici optikai játékkal) hoz létre a POI ikonból kürtöt. Zseniális ✌️

 

Ezek az emblémák, (valószínűleg) hasonló briefre adott vizuális válaszok. Nyilván létezik sok posta szervezet, aminek nem szerepel kürt az emblémájában, de mégis érdekes, hogy ez a terület ennyire tiszteli(?) hagyományait és ragaszkodik az alapvető kürt formához. Hirtelen nem tudok felsorolni az élet más területén ennyire nyilvánvaló ikont amint arculatként használnak a világ minden táján.

Ennek nyilván van köze ahhoz is, hogy a kürt mint ikon szemiotikailag működik, jelentéssel bír, nyelv nélkül kommunikál a turisták vagy olyanok felé akik nem beszélik az adott ország nyelvét. Hiszen képeslapot szeret mindenki küldeni a nyaralásról. 😎

Színek

Megvizsgáltam használt színek szempontjából is az emblémákat. Uralkodó színek a piros, sárga és a kék. Erre vonatkozóan nem találtam referenciát, hogy miért használja például ennyi posta a sárga színt. Üdítő kivétel –bár én a sárga szín nagy rajongója vagyok–  a Magyar Posta emblémája, amely a magyar nemzeti színeket használja. A 90-es évek elején készült embléma a Magyar Posta történelmi hagyományait tartja, hiszen már a kiegyezéskor használt “embléma” is tartalmazta a postakürt mellett a koronát, igaz a címer részeként.

 

Jelen, jövő

A postai szolgáltatások palettája nagyon sokat válatozott az elmúlt 20 évben. A digitális transzformáció folyamatosan kanibalizálta a szolgáltatásait. Ha 2020-ban kellene egy postának arculatot tervezni, akkor abban milyen ikont használnál?


Szeretnél több hasonló tartalmat olvasni? Csatlakozz a Brandguide Facebook csoporthoz! 

CSATLAKOZZ MOST!

 

Érdekel az arculattervezés?

Töltsd le 56 oldalas, gazdagon illusztrált
ingyenes Arculattervezési kisokos ebookunkat. 

TÖLTSD LE MOST!

 

Serfőző Péter
Írta: Serfőző Péter CEO, design lead

Beszéljünk?

Indítsunk egy projektet