Kezdjünk egy közös projektet!

Neved Add meg a neved! (minimum 4 karakter) Örömmel válaszolunk neked 24 órán belül.
Telefon Add meg a telefonszámodat! Lehet, hogy telefonon egyeztetsz szívesen.
Email Add meg az email-címedet! Vagy egy gyors emailnek jobban örülsz.
Üzenet
  Küldés folyamatban...

branding, arculattervezés és user interface design

Kétdimenziós autómárkák: bemutatkozik az Audi, BMW, VW arculata

Kétdimenziós autómárkák: bemutatkozik az Audi, BMW, VW arculata

Az Apple, a Microsoft, a Google és a világ vezető IT vállalkozásai termékeiken keresztül vitathatatlanul befolyásolják vizuális környezetünket. A széleskörben elterjedt rendszereik és termékeik vizuális megjelenésén keresztül diktálják a trendeket. Ha a termékek megjelenését vizsgáljuk, akkor láthatjuk, hogy milyen vizuális irányok érvényesülhetnek közeli vagy távoli a jövőben. 

A fent említett IT cégek mellett nagyon fontosak a világgazdaság szempontjából az autóipar vezető brandjei is. Vizuális szempontból is egyre fontosabbak. Az Audi, a BMW, a GM vagy a Toyota a korábbi évtizedekben inkább csak termék, és formatervezési szempontból voltak meghatározóak. Elmúlt időszak fejlesztései viszont rámutattak, hogy az autóipar és a IT technológia ipar egyre közelebb kerül egymáshoz, a határok kezdenek elmosódni, eltűnni. Ennek egyik kiemelkedő jele például a Teslák térhódítása, amelyek, ha sarkítunk tulajdonképpen négy keréken futó szoftverek.

Hogy miért írok erről egy grafikai/branding blogban? Azért, mert egyre másra jelennek meg az autóipari óriások frissített vizuális megjelenései, amelyek választ adnak a fent említett változásokra: az autó már nem egy “gép”ipari termék, hanem egy szoftver, amely ahol egyre nagyobb teret kapnak a UX és UI designerek. A járművekben egyre nagyobb képernyőkön jelennek meg a digitális felhasználói felületek, vagy a telefonunkon az appok amelyeken keresztül tudjuk irányítani autóinkat.

Ahogy a digitális termékek, UX/UI világában, úgy az autóipari márkák megjelenésében észrevehető ugyanaz a folyamat: a plasztikus, skeuomorph irányból áttérnek a flat, minden design sallangtól mentes, puritán vizuális megjelenésre. Megnéztem három márka változásán keresztül, hogy miként változik a vizuális megjelenésük.

Az első fecske: AUDI

Ha a Teslát nem tekintem hagyományos autóipari szereplőnek, akkor az Audi volt az első, aki elkezdett másképp tekinteni önmagára. Azon túl, hogy a négy karika elvesztette a fényes csillogását és flat designt követve, 2D hatású lett, felismerte, hogy az arculatuk egyik fő eleme az autó belső terében található user interface. A márka nem csak a hirdetéseken és szokásos marketing csatornákon kommunikál, hanem az utastérben a kapcsolókat és gombokat fokozatosan leváltó digitális kijelzőkön is. Ennek megfelelően a 2017-ben megjelent Corporate Identity-je nem egy klasszikus brandbook volt, hanem egy bárki számára elérhető website, ahol kiemelt teret kaptak a user interface elemek használati szabályai és a motion elemek. 

Külön fejezetet kapott a UI, amelynek része itt része a UX és a reszponzivitás, UI komponensek, és az animációk is. Első alkalom, hogy egy autógyártó ilyen részletességgel foglalkozik az interface elemek szabályozásával.

Sőt, egyedi ikonkészletet terveztek, amely segít az autó könnyű használhatóságát, miközben minden részéletében magában hordozza az Audi brand DNS-ét. Akárhányszor vezeti a tulajdonos az autót és ránéz a fényszóró ikonra mindig érezni fogja ebből apró vizuális részletből is, hogy Audiban ül. (Érdekes, hogy a Toyotában még a 2010-es években is voltak olyan kapcsolók, ikonok amelyek már a 80-as években is részei volt a belső térnek. Persze a Toyota is erőteljesebben fejlődik ezen a téren.)

Nem fogom a teljes autóipari változásokat lefedni a postban, inkább csak a számomra érdekes eseményeket. A következő változás amire felkaptam a fejem az a VW tavalyi frissítése.

A népautó közelebb lép hozzánk

2019 második felében, egész pontosan szeptember 12-én a mutatta be a Volkswagen az új, frissített arculatát. Az autómárkák alapvetően nagy hagyományokkal rendelkeznek emblémáik terén (is) és ritkán változtatják meg gyökeresen a kialakult márka vizuális megjelenését. A VW esetében is igaz az a trend, ami a 90-es évektől jellemző az autómárkákra, hogy a króm és a csillogás része volt a vizuális megjelenésnek. A VW jel magja, az egymásra tolt V és W betűk már az első, 1937-es emblémában is létezett. Az évek folyamán egyre több effekt és vizuális zaj rakódott rá. Ennek vetettek most véget.

Igaz most sem gyökeres váltás történt, hanem visszatérve a gyökerekhez, megtisztítottak minden díszítéstől a jelet. Flat design jellemzi új emblémát, mindenféle styling nélkül. 

Ha közelebbről megnézzük, akkor az embléma magjában is találunk változtatást ami az eddig VW jelekben nem volt jelen: a w alsó két csúcsát elhúzták a kerettől, valamint határozottabb, erőteljesen kimondott lett a távolság a V és W betű között. Ezzel nyitottabb lett a jel, sokkal levegősebb és vékony vonalvezetéssel barátságosabb és friss lett a look and feel.

De nem csak az emblémáról szól a változás, hanem a teljes kommunikációs stílus megváltozott. Hasonlóan az Audihoz, főleg a digitális felületekre koncentrálva frissítették az arculatot: ikonok, animációk, élénk színek jellemezik új vizuális nyelvet. A márka hangja a reklámokban, pedig egy női hang lett. 

 

Az arculat részeként bevezették a “moving frame” arculati elemet. Ez tulajdonképpen egy keret, amely körülveszi a bemutatott témát, valamint része az embléma is: a megszakított keretbe kerül be a kör alakú logó. Egy dinamikus, a tartalomhoz és formátumhoz alkalmazkodó arculati rendszer.

Technikai oldalról érdekesség, hogy az emblémát világszerte 70 ezer felületen kell lecserélnie a cégnek, többek között a székházuk tetején lévő 8 tonnás 7 méter átmérőjű embléma is cserére került.

 

BMW

A harmadik német autógyártó akinek az arculat frissítése figyelemre méltó az a BMW. A napokban fedte fel új emblémáját, amely hasonlóan a VW-hez a hagyományokra építve, a flat irányba mozdult el. A BMW 23 év után váltott. Az 1997-ben bevezettet embléma finom árnyék/fényhatásokkal bírt, valamint az autókon is plasztikus jelként jelent meg.

A most bevezetett embléma gyökeresen szakít ezzel. Az új, kétdimenziós hatás nem csak a grafikai megjelenítésben alkalmazzák, hanem a most bemutatott i4-es koncepción is ilyen flat logó került elhelyezésre. A színek közül elhagyták a feketét, és a tipográfián is módosítottak: az M és W betűk belső csatlakozási pontjait megemelték az alapvonatól, ezzel egy klasszikusabb érzést létrehozva. Az arculat további részeit egyelőre nem bontották ki, kíváncsian várom a további részleteket.

Fejlődő technika, fejlődő kommunikáció

Mindhárom bemutatott márka érdekes módon német. A IT világgal ellentétben, ahol az USA a vezető, itt a trendeket a német tervezők diktálják. A másik érdekesség, hogy az AUDI már 3 éve elkezdte ezt a folyamatot, amint nemrég az VW és most BMW követett. Kíváncsi leszek mennyire diktálja ez a három nagy brand a trendet és mennyire fogják követni a távol-keleti vagy amerikai autómárkák.

Látszik, hogy az autómárkáknak reagálniuk kell a változásokra. Nehezen tagadható, hogy forradalom zajlik az iparágban, jelenleg a környezettudatosság (lásd dízel botrány, robbanó motorok jövője) és az elektromosság áll a fókuszban. Nem túl távoli jövőben jönnek az önvezető autók is. Ezt a változást vizuálisan is követniük kell a márkáknak: nem használhatják az eddigi, robbanómotorokhoz kötött vizuális platformjaikat. Ennek első lépéseit láthatjuk ezekben a változásokban.

A cikk olvasható a brandguide-on is.

 


Szeretnél több hasonló tartalmat olvasni? Csatlakozz a Brandguide Facebook csoporthoz! 

CSATLAKOZZ MOST!

 

Érdekel az arculattervezés?

Töltsd le 56 oldalas, gazdagon illusztrált
ingyenes Arculattervezési kisokos ebookunkat. 

TÖLTSD LE MOST!

 

 

 

Serfőző Péter
Írta: Serfőző Péter CEO, design lead

Beszéljünk?

Indítsunk egy projektet