A pink lesz az új kék? Messi meze újra mindent megváltoztathat. A zwoelf - stratégia & design CEO-ja, Serfőző Péter az ATV Start reggeli műsorában beszélt a pink színről, a színválasztásról megkülönböztethetőségről, brandingről. Ha a teljes storyt szeretnéd megismerni, akkor a videó után el is olvashatod.
Lionel Messi nemrégiben a tengerentúlra, az Inter Miami csapatába szerződött. A híradásokban feltűnhetett, hogy egyszerűen és gyorsan felismered, ha Messi-ről van szó. Hogy hogyan? A sportolónak van egy különleges megkülönböztető jegye: az egyedi, pink meze. Ez keltette fel Serfőző Péter brandstratéga figyelmét is, amikor a közelmúltban kutatni kezdte a színek revolúcióját.
A friss kutatásban 3 liga 90 csapatának a színeit elemezték, ebből kiderült, hogy a leggyakoribb ma használt színek a piros, a kék és a fekete. Mindhárom klasszikus, „férfias” választás. Hogy lehet, hogy az Inter Miami mégis a pink mellett tette le a voksát?
„A vizsgálat során arra jutottam, nagyon kevés a ma is aktuális példa a rózsaszín-használatra. Kevesen tudják, de az 1920-as években a Juventus csapata is rózsaszín színekben játszott, ugyanakkor ez inkább egy mosási fiaskónak volt köszönhető”-árulta el. Hozzátette, az is kiderült, hogy bár megdöbbentő, de a rózsaszín régen nem a nők, hanem a férfiak színe volt.
Szinte hihetetlen, de a Viktória korabeli gyermekruháktól kezdve a 20. századig a fiúkat öltöztették pinkbe, a lányokat pedig világoskékbe. Az okokat ma már nem tudhatjuk pontosan, de a rózsaszín-fiú párosítás eredete nagy valószínűséggel az lehetett, hogy a férfiak a hadseregben vörös ruhát viseltek. A 20. század elejére ez a kombináció általánossá vált, a ruhagyártók pedig ezt kihasználva szintén azt hirdették, a kék finomabb, femininebb, a pink pedig maszkulinabb szín. A fordulat hirtelen érkezett. A második világháború után Eisenhower feleségének a pink volt a kedvenc színe. Az elnök beavatási ünnepélyén is pink estélyit viselt a first lady, ezután pedig egyre elterjedtebb lett a rózsaszín a nők körében is.
„A színek jelentése kulturálisan és területileg is eltér, gondoljunk csak arra, hogy a gyász színe sok helyen fehér, nálunk pedig fekete. A világoskék például sok országban Szűz Máriához kapcsolódó szín. Egyelőre férfiként kifejezetten egyedi választás a pink, emiatt könnyen kitűnhetsz vele a szürke tömegből. Ugyanakkor, mivel a divatban semmi sem állandó, talán éppen ez a Messitől gyökereztethető merészség hoz majd egy újabb fordulópontot. Nem kizárt, hogy újra felcserélődnek a színpárok: a rózsaszín lesz a férfiaké a kék pedig a nőké” – tudtuk meg Serfőző Pétertől.
A brandstratéga azt is elmondta, pusztán színnel kitűnni a márkák piacán nagyon kevés cég tud, jó példa erre a Telekom és a hozzá kapcsolódó magenta. Ehhez azonban több évtizedes következetes munka kell. Az Inter Miami marketing-szempontból tehát mindenképpen jól alkalmazza a pinket, hiszen sajátos és rendhagyó választás.
„A szín mindig érzelmi kérdés a vállalkozóknál. Sokszor a személyes preferencia dönti el a kérdést, nem pedig a célközönség preferenciája. Érdemesebb azonban a szakmai szempontokat is figyelembe venni, amellett, hogy olyan színt se választunk, amit utálunk, hiszen nap mint nap látni fogjuk” – tanácsolja a brandépítés előtt álló vállalkozóknak a Brandguide ügyvezetője. Serfőző Péternek új szakmai kötete is megjelent a témában. A Brandstratégia című könyvhöz egy, a stratégia összeállítás gyakorlatát megkönnyítő tool box is jár majd.
A pink lesz az új kék? Messi meze újra mindent megváltoztathat. A zwoelf - stratégia & design CEO-ja, Serfőző Péter az ATV Start reggeli műsorában beszélt a pink színről, a színválasztásról megkülönböztethetőségről, brandingről. Ha a teljes storyt szeretnéd megismerni, akkor a videó után el is olvashatod.
Lionel Messi nemrégiben a tengerentúlra, az Inter Miami csapatába szerződött. A híradásokban feltűnhetett, hogy egyszerűen és gyorsan felismered, ha Messi-ről van szó. Hogy hogyan? A sportolónak van egy különleges megkülönböztető jegye: az egyedi, pink meze. Ez keltette fel Serfőző Péter brandstratéga figyelmét is, amikor a közelmúltban kutatni kezdte a színek revolúcióját.
A friss kutatásban 3 liga 90 csapatának a színeit elemezték, ebből kiderült, hogy a leggyakoribb ma használt színek a piros, a kék és a fekete. Mindhárom klasszikus, „férfias” választás. Hogy lehet, hogy az Inter Miami mégis a pink mellett tette le a voksát?
„A vizsgálat során arra jutottam, nagyon kevés a ma is aktuális példa a rózsaszín-használatra. Kevesen tudják, de az 1920-as években a Juventus csapata is rózsaszín színekben játszott, ugyanakkor ez inkább egy mosási fiaskónak volt köszönhető”-árulta el. Hozzátette, az is kiderült, hogy bár megdöbbentő, de a rózsaszín régen nem a nők, hanem a férfiak színe volt.
Szinte hihetetlen, de a Viktória korabeli gyermekruháktól kezdve a 20. századig a fiúkat öltöztették pinkbe, a lányokat pedig világoskékbe. Az okokat ma már nem tudhatjuk pontosan, de a rózsaszín-fiú párosítás eredete nagy valószínűséggel az lehetett, hogy a férfiak a hadseregben vörös ruhát viseltek. A 20. század elejére ez a kombináció általánossá vált, a ruhagyártók pedig ezt kihasználva szintén azt hirdették, a kék finomabb, femininebb, a pink pedig maszkulinabb szín. A fordulat hirtelen érkezett. A második világháború után Eisenhower feleségének a pink volt a kedvenc színe. Az elnök beavatási ünnepélyén is pink estélyit viselt a first lady, ezután pedig egyre elterjedtebb lett a rózsaszín a nők körében is.
„A színek jelentése kulturálisan és területileg is eltér, gondoljunk csak arra, hogy a gyász színe sok helyen fehér, nálunk pedig fekete. A világoskék például sok országban Szűz Máriához kapcsolódó szín. Egyelőre férfiként kifejezetten egyedi választás a pink, emiatt könnyen kitűnhetsz vele a szürke tömegből. Ugyanakkor, mivel a divatban semmi sem állandó, talán éppen ez a Messitől gyökereztethető merészség hoz majd egy újabb fordulópontot. Nem kizárt, hogy újra felcserélődnek a színpárok: a rózsaszín lesz a férfiaké a kék pedig a nőké” – tudtuk meg Serfőző Pétertől.
A brandstratéga azt is elmondta, pusztán színnel kitűnni a márkák piacán nagyon kevés cég tud, jó példa erre a Telekom és a hozzá kapcsolódó magenta. Ehhez azonban több évtizedes következetes munka kell. Az Inter Miami marketing-szempontból tehát mindenképpen jól alkalmazza a pinket, hiszen sajátos és rendhagyó választás.
„A szín mindig érzelmi kérdés a vállalkozóknál. Sokszor a személyes preferencia dönti el a kérdést, nem pedig a célközönség preferenciája. Érdemesebb azonban a szakmai szempontokat is figyelembe venni, amellett, hogy olyan színt se választunk, amit utálunk, hiszen nap mint nap látni fogjuk” – tanácsolja a brandépítés előtt álló vállalkozóknak a Brandguide ügyvezetője. Serfőző Péternek új szakmai kötete is megjelent a témában. A Brandstratégia című könyvhöz egy, a stratégia összeállítás gyakorlatát megkönnyítő tool box is jár majd.