Saját helyzetünket értékelni és felismerni mindig nehéz. A napi pörgés és az üzletvitel sokszor nem teszi lehetővé, hogy picit hátralépjünk és értékeljük a helyzetünket.
Bízom benne, hogy írásunk segít felismerni az esetleges helyzeteket és problémákat. Az elmúlt évtizedben 100-as nagyságrendben találkoztunk vállalkozókkal. Talán nehéz elképzelni, de nem volt két egyforma feladat, projekt vagy megoldandó probléma. A kihívások változatosak, a felállások különbözőek, a célok sokrétűek. A branding feladatait, folyamatát ezért nem lehet egy kaptafára húzni, minden problémának egyedi megoldása van. Ehhez nem csak szakmai felkészültség szükséges, hanem tapasztalat és megfelelő folyamatok, amelyek segítenek a megfelelő eredmény elérésében.
Nézzük, hogy melyek a leggyakoribb esetek!
Startupokkal dolgozva, ez az egyik legfőbb probléma, amivel találkozunk. Befektető nélkül egy startup nem tud működni, befektetést viszont nem lehet a "semmire" kapni. A tyúk vagy a tojás esetét kell feloldani, és ebben sokat segít a branding és a brand design.
Ha a startup tisztán látja a piacát, a célközönségét, a termék előnyeit, megvan a storyja, akkor megvan az az alap, ami a brand kialakításához szükséges. Abba most nem megyek bele, hogy természetesen a terméket is validálni kell, valamint a product market fitnek is rendben kell lennie (és még sorolhatnám az üzleti feltételeket).
Fontos, hogy a befektetők számára pontos és meggyőző pitchet tudjanak adni az alapítók, ehhez a branding eszközeit is alkalmazzuk. Grafikailag pedig egy jól átlátható, jól felépített hierarchiával rendelkező prezentáció a cél. Ha lehet, gyorsan, startup tempóban, mert a pitchek akár heti szinten követhetik egymást.
A termék és a brand kapcsolata is fontos szempont. Például egy szoftver esetén a brand kommunikációja legyen összhangban a szoftver használhatóságával, megjelenésével, kialakításával: az MVP is jó, ha a brandhez van hangolva.
Ha pedig már megvan a befektető, akkor indul a marketing, hiszen már rövid távon is "hozni kell" a számokat. Itt nagyon fontos a brand konzisztens vizuális megjelenése és az üzenetek egységessége. A gyenge brand marketingkommunikációra költött pénz szinte kidobott pénz.
A rendszerváltás már több mint 30 éve történt. Eljött az ideje, hogy a 90-es években alakult vállalkozások vezetői lassan a háttérbe lépjenek, és belépjenek a következő generáció tagjai a vállalkozások élébe.
Minden generáció gondolkodásmódja között van különbség. A gyermekek másképp gondolkodnak, mint a szülők, jó is ez így, természetes. Az átadás-átvétel egy folyamat része, amely nem az egyik napról a másikra történik. Ezen folyamat alatt számos olyan terület van, amely feszültséget rejt magában. Tapasztalatunk szerint fontos a döntés határozottsága (eldöntötte az eddigi vezető, hogy hátralép), a határok és felelősségek tisztázása. Enélkül egy átalakulás sem lehet sikeres. Gyakori, hogy a generációs különbség miatt az új vezetőség nem tud azonosulni a korábbi működéssel, branddel, arculattal. Egy új logó persze nem fogja megoldani a problémát.
De ha mélyre megyünk és a brandet alapjaiban határozzuk meg, majd arra építve alakítjuk ki az új irányt, akkor ez egy tartós megoldást eredményez.
Ha fejlődik a vállalkozás, akkor óhatatlanul szükség van új termékek vagy szolgáltatások kialakítására. Ez főleg akkor jelent kihívást, ha olyan területre merészkedik egy brand, ahol még nem járt, nincs tapasztalata.
Általában azonos iparágon belül, de más piac, más célközönség kihívások elé állítja még a stabilan növekedő vállalkozásokat is.
Az új termék bevezetése mindig rizikós, ezért fontos jól megalapozni az üzleti döntéseket. Ebben segítenek a branding alapok kidolgozása is. Néhány workshop segít képbe kerülni a leendő termék vagy szolgáltatás legfontosabb szempontjaiban.
A termék- és szolgáltatásfejlesztés egy izgalmas terület, ahol számos szempontot kell összefésülni, pláne, ha a digitális világot kell a való világgal egy egységes élményben összekötni.
Sokszor tapasztaljuk, hogyha megy az üzlet, akkor szalad előre a fejlődésben, nem foglalkozva a branddel. Megy az üzlet, jön a bevétel, működik a vállalkozás, növekedésben van.
Ez egy jó kiindulópont, hiszen a branding vagy a kommunikáció alapvető elvárása, hogy a termék vagy szolgáltatás működjön, jó legyen. Az igéret, amelyet a brand tesz be legyen váltva.
Amennyiben ez adott, akkor viszont a kommunikáció egy új szintre tudja emelni a terméket vagy szolgáltatást. Ezt gyakran nem ismerik fel a vállalkozások.
"Egy logó nem hoz új eladásokat."
Ez lehet, hogy így van, de nem is a logó a lényeg az eladások szempontjából. Van viszont néhány szempont, amelyeknek, ha megfelel a kommunikáció (vizuális, verbális), akkor támogatni fogják ezek az elemek, így a logó is az eladásokat:
Ha az egységes, a fenti szempontoknak megfelelő kommunikációt alakítunk ki, akkor hatékony lesz a marketing: befektetésként lehet rá tekinteni, minden marketingre elkötött forintra akár 4-8x bevétel várható.
Brand architektúra - első riasztóan hangzik, pedig egy fontos eleme az erős brandeknek.
Ha egy vállalkozás fejlődik, egyre másra alakítja ki az új szolgáltatásait, üzletágait, új termékeit, és sokszor nincs idő megfelelően átgondolni az új területek egymáshoz és már meglévő üzlethez való viszonyát.
Egy fő branden vagy brandeken belül meglévő brandek rendszerét, egymáshoz viszonyított kapcsolatát nevezzük brand architektúrának.
Ha nem foglalkozunk vele, akkor az évek folyamán egy kusza, spagetti szerű rendszer is kialakulhat. Miért baj ez? Egyrészt, ha a brand tulajdonosa sem látja át a dolgokat, akkor a célközönség számára sem lesz érthető a dolog. Másrészt egy tudatosan brandet építeni költséges és odafigyelést igényel. Minél több branddel kell foglalkozni, ráadásul azok összefüggésével is kell folyamatosan foglalkozni, akkor a komplexitás exponenciálisan növekszik.
Az utóbbi 20 év páratlan technológiai fejlődése magával hozta az új médiumokat, amelyhez alkalmazkodnunk kell kommunikációs szempontból. Elég csak arra gondolni, hogy weboldal nélkül manapság már kevés vállalkozás tud érvényesülni. A weboldalak pedig folyamatosan meg kell felelniük a technológiai elvárásoknak.
Bizonyos felületek felértékelődnek, bizonyosak elvesztik jelentőségüket, de a brandeknek mindig up-to-datenek kell lenniük. Gondoljunk csak bele, hogy 20 éve még fontos szempont volt, hogy faxolható legyen egy logó, manapság már inkább a kisméretű (avatar, favicon, mail aláírás stb.), digitális felhasználás a szűkítő keresztmetszet.
Manapság nemzetközi piacra lépni egy digitális vagy fizikai termékkel "csak néhány kattintás". Persze ennél bonyolultabb elindítani egy webshopot, felkerülni az Amazonra, de tény, hogy technikailag egyszerűsödött elérni a távoli piacokat.
De ne gondoljuk azt, hogy piacra lépni csak technikai kérdés.
Hogyan és miért fogják megvenni a termékünket?
Piacot nyerni egy hosszútávú folyamat, építkezés lépésről lépésre egy jól kidolgozott stratégia mentén lehet célba érni. Ehhez kell ismernünk a leendő piacot és vásárlóit, célközönségét. Ehhez kutatásra, elemzésekre és piaci információkra van szükség, hogy kialakítsuk a megfelelő stratégiát.
Ezek a fő esetek, amelyeket összeszedtünk az elmúlt évek tapasztalatai alapján. A portfoliónkban részleteiben is bemutatunk ilyen jellegű projekteket. Nézzük, hogy mi a helyzet a brandjeiddel és milyen kihívásokat látsz előttük!
Amennyiben áttekintjük a különböző, felsorolt eseteket, láthatjuk, hogy az alapvető problémák, amelyekkel foglalkozni kell, jól meghatározhatóak. Ezek nem rangsorolják a fontosságot, hanem különböző helyzetekben eltérő prioritással bírhatnak.
Többféle stílus, logó, vagy üzenetalkotás hiánya, ami zavarossá teheti a vállalkozás arculatát. Ezáltal csökkentheti a konzisztenciát, a felismerhetőséget és a megkülönböztethetőséget, ami eladásveszteséghez vezethet.
Nem kellően meghatározott célcsoport, ami nehezítheti a hatékony marketinget és kommunikációt. Elgondolkodtató hasonlat: jobb-e távcsöves célzás mellett pontosan lőni, mint sörétes puskával reménykedni a találatban? Te melyiket választanád?
Nem megfelelően optimalizált arculatok és weboldalak, vagy elavult design, ami hátráltathatja a digitális jelenlétet. Fontos lépést tartani a korral, mivel a hatékony és konzisztens kommunikáció alapvető feltétele az új, folyamatosan fejlődő digitális felületek elvárásainak való megfelelés.
A tiszta kommunikáció aranyat ér. A megfelelő üzenet hiánya vagy nem hatékony kommunikáció, amely nem teszi világossá, miért érdemes választani a vállalkozást, üzleti kárt okozhat.
Nem eléggé kiemelkedő brandelemek, amelyek megkülönböztetik a vállalkozást a versenytársaktól.
A vállalkozásnak nincs, vagy nincs hatékony marketingstratégiája, ami nélkülözhetetlen a brand tudatos építéséhez.
“Ezt előbb kellett volna megcsinálni”
Az eddigiek alapján látható, hogy ezek mind megoldható problémák. Attól függően, hogy egy brand milyen mélyre kíván hatolni az adott területen vagy témában, a megoldás komplexitása növekszik. A vállalkozók gyakran foglalkoznak a kérdésekkel, de tapasztalat hiányában nem mélyednek elég mélyen a problémák megoldásához. Ebben a helyzetben a tapasztalt kommunikációs és stratégiai szakemberek segíthetnek.
Nem véletlen, hogy a branding workshopok végén gyakran hangzik el a mondat: "Ezekkel korábban is foglalkozni kellett volna."
Egy fa elültetésére a legjobb időpont húsz éve volt. A második legjobb időpont pedig ma van.
Saját helyzetünket értékelni és felismerni mindig nehéz. A napi pörgés és az üzletvitel sokszor nem teszi lehetővé, hogy picit hátralépjünk és értékeljük a helyzetünket.
Bízom benne, hogy írásunk segít felismerni az esetleges helyzeteket és problémákat. Az elmúlt évtizedben 100-as nagyságrendben találkoztunk vállalkozókkal. Talán nehéz elképzelni, de nem volt két egyforma feladat, projekt vagy megoldandó probléma. A kihívások változatosak, a felállások különbözőek, a célok sokrétűek. A branding feladatait, folyamatát ezért nem lehet egy kaptafára húzni, minden problémának egyedi megoldása van. Ehhez nem csak szakmai felkészültség szükséges, hanem tapasztalat és megfelelő folyamatok, amelyek segítenek a megfelelő eredmény elérésében.
Nézzük, hogy melyek a leggyakoribb esetek!
Startupokkal dolgozva, ez az egyik legfőbb probléma, amivel találkozunk. Befektető nélkül egy startup nem tud működni, befektetést viszont nem lehet a "semmire" kapni. A tyúk vagy a tojás esetét kell feloldani, és ebben sokat segít a branding és a brand design.
Ha a startup tisztán látja a piacát, a célközönségét, a termék előnyeit, megvan a storyja, akkor megvan az az alap, ami a brand kialakításához szükséges. Abba most nem megyek bele, hogy természetesen a terméket is validálni kell, valamint a product market fitnek is rendben kell lennie (és még sorolhatnám az üzleti feltételeket).
Fontos, hogy a befektetők számára pontos és meggyőző pitchet tudjanak adni az alapítók, ehhez a branding eszközeit is alkalmazzuk. Grafikailag pedig egy jól átlátható, jól felépített hierarchiával rendelkező prezentáció a cél. Ha lehet, gyorsan, startup tempóban, mert a pitchek akár heti szinten követhetik egymást.
A termék és a brand kapcsolata is fontos szempont. Például egy szoftver esetén a brand kommunikációja legyen összhangban a szoftver használhatóságával, megjelenésével, kialakításával: az MVP is jó, ha a brandhez van hangolva.
Ha pedig már megvan a befektető, akkor indul a marketing, hiszen már rövid távon is "hozni kell" a számokat. Itt nagyon fontos a brand konzisztens vizuális megjelenése és az üzenetek egységessége. A gyenge brand marketingkommunikációra költött pénz szinte kidobott pénz.
A rendszerváltás már több mint 30 éve történt. Eljött az ideje, hogy a 90-es években alakult vállalkozások vezetői lassan a háttérbe lépjenek, és belépjenek a következő generáció tagjai a vállalkozások élébe.
Minden generáció gondolkodásmódja között van különbség. A gyermekek másképp gondolkodnak, mint a szülők, jó is ez így, természetes. Az átadás-átvétel egy folyamat része, amely nem az egyik napról a másikra történik. Ezen folyamat alatt számos olyan terület van, amely feszültséget rejt magában. Tapasztalatunk szerint fontos a döntés határozottsága (eldöntötte az eddigi vezető, hogy hátralép), a határok és felelősségek tisztázása. Enélkül egy átalakulás sem lehet sikeres. Gyakori, hogy a generációs különbség miatt az új vezetőség nem tud azonosulni a korábbi működéssel, branddel, arculattal. Egy új logó persze nem fogja megoldani a problémát.
De ha mélyre megyünk és a brandet alapjaiban határozzuk meg, majd arra építve alakítjuk ki az új irányt, akkor ez egy tartós megoldást eredményez.
Ha fejlődik a vállalkozás, akkor óhatatlanul szükség van új termékek vagy szolgáltatások kialakítására. Ez főleg akkor jelent kihívást, ha olyan területre merészkedik egy brand, ahol még nem járt, nincs tapasztalata.
Általában azonos iparágon belül, de más piac, más célközönség kihívások elé állítja még a stabilan növekedő vállalkozásokat is.
Az új termék bevezetése mindig rizikós, ezért fontos jól megalapozni az üzleti döntéseket. Ebben segítenek a branding alapok kidolgozása is. Néhány workshop segít képbe kerülni a leendő termék vagy szolgáltatás legfontosabb szempontjaiban.
A termék- és szolgáltatásfejlesztés egy izgalmas terület, ahol számos szempontot kell összefésülni, pláne, ha a digitális világot kell a való világgal egy egységes élményben összekötni.
Sokszor tapasztaljuk, hogyha megy az üzlet, akkor szalad előre a fejlődésben, nem foglalkozva a branddel. Megy az üzlet, jön a bevétel, működik a vállalkozás, növekedésben van.
Ez egy jó kiindulópont, hiszen a branding vagy a kommunikáció alapvető elvárása, hogy a termék vagy szolgáltatás működjön, jó legyen. Az igéret, amelyet a brand tesz be legyen váltva.
Amennyiben ez adott, akkor viszont a kommunikáció egy új szintre tudja emelni a terméket vagy szolgáltatást. Ezt gyakran nem ismerik fel a vállalkozások.
"Egy logó nem hoz új eladásokat."
Ez lehet, hogy így van, de nem is a logó a lényeg az eladások szempontjából. Van viszont néhány szempont, amelyeknek, ha megfelel a kommunikáció (vizuális, verbális), akkor támogatni fogják ezek az elemek, így a logó is az eladásokat:
Ha az egységes, a fenti szempontoknak megfelelő kommunikációt alakítunk ki, akkor hatékony lesz a marketing: befektetésként lehet rá tekinteni, minden marketingre elkötött forintra akár 4-8x bevétel várható.
Brand architektúra - első riasztóan hangzik, pedig egy fontos eleme az erős brandeknek.
Ha egy vállalkozás fejlődik, egyre másra alakítja ki az új szolgáltatásait, üzletágait, új termékeit, és sokszor nincs idő megfelelően átgondolni az új területek egymáshoz és már meglévő üzlethez való viszonyát.
Egy fő branden vagy brandeken belül meglévő brandek rendszerét, egymáshoz viszonyított kapcsolatát nevezzük brand architektúrának.
Ha nem foglalkozunk vele, akkor az évek folyamán egy kusza, spagetti szerű rendszer is kialakulhat. Miért baj ez? Egyrészt, ha a brand tulajdonosa sem látja át a dolgokat, akkor a célközönség számára sem lesz érthető a dolog. Másrészt egy tudatosan brandet építeni költséges és odafigyelést igényel. Minél több branddel kell foglalkozni, ráadásul azok összefüggésével is kell folyamatosan foglalkozni, akkor a komplexitás exponenciálisan növekszik.
Az utóbbi 20 év páratlan technológiai fejlődése magával hozta az új médiumokat, amelyhez alkalmazkodnunk kell kommunikációs szempontból. Elég csak arra gondolni, hogy weboldal nélkül manapság már kevés vállalkozás tud érvényesülni. A weboldalak pedig folyamatosan meg kell felelniük a technológiai elvárásoknak.
Bizonyos felületek felértékelődnek, bizonyosak elvesztik jelentőségüket, de a brandeknek mindig up-to-datenek kell lenniük. Gondoljunk csak bele, hogy 20 éve még fontos szempont volt, hogy faxolható legyen egy logó, manapság már inkább a kisméretű (avatar, favicon, mail aláírás stb.), digitális felhasználás a szűkítő keresztmetszet.
Manapság nemzetközi piacra lépni egy digitális vagy fizikai termékkel "csak néhány kattintás". Persze ennél bonyolultabb elindítani egy webshopot, felkerülni az Amazonra, de tény, hogy technikailag egyszerűsödött elérni a távoli piacokat.
De ne gondoljuk azt, hogy piacra lépni csak technikai kérdés.
Hogyan és miért fogják megvenni a termékünket?
Piacot nyerni egy hosszútávú folyamat, építkezés lépésről lépésre egy jól kidolgozott stratégia mentén lehet célba érni. Ehhez kell ismernünk a leendő piacot és vásárlóit, célközönségét. Ehhez kutatásra, elemzésekre és piaci információkra van szükség, hogy kialakítsuk a megfelelő stratégiát.
Ezek a fő esetek, amelyeket összeszedtünk az elmúlt évek tapasztalatai alapján. A portfoliónkban részleteiben is bemutatunk ilyen jellegű projekteket. Nézzük, hogy mi a helyzet a brandjeiddel és milyen kihívásokat látsz előttük!
Amennyiben áttekintjük a különböző, felsorolt eseteket, láthatjuk, hogy az alapvető problémák, amelyekkel foglalkozni kell, jól meghatározhatóak. Ezek nem rangsorolják a fontosságot, hanem különböző helyzetekben eltérő prioritással bírhatnak.
Többféle stílus, logó, vagy üzenetalkotás hiánya, ami zavarossá teheti a vállalkozás arculatát. Ezáltal csökkentheti a konzisztenciát, a felismerhetőséget és a megkülönböztethetőséget, ami eladásveszteséghez vezethet.
Nem kellően meghatározott célcsoport, ami nehezítheti a hatékony marketinget és kommunikációt. Elgondolkodtató hasonlat: jobb-e távcsöves célzás mellett pontosan lőni, mint sörétes puskával reménykedni a találatban? Te melyiket választanád?
Nem megfelelően optimalizált arculatok és weboldalak, vagy elavult design, ami hátráltathatja a digitális jelenlétet. Fontos lépést tartani a korral, mivel a hatékony és konzisztens kommunikáció alapvető feltétele az új, folyamatosan fejlődő digitális felületek elvárásainak való megfelelés.
A tiszta kommunikáció aranyat ér. A megfelelő üzenet hiánya vagy nem hatékony kommunikáció, amely nem teszi világossá, miért érdemes választani a vállalkozást, üzleti kárt okozhat.
Nem eléggé kiemelkedő brandelemek, amelyek megkülönböztetik a vállalkozást a versenytársaktól.
A vállalkozásnak nincs, vagy nincs hatékony marketingstratégiája, ami nélkülözhetetlen a brand tudatos építéséhez.
“Ezt előbb kellett volna megcsinálni”
Az eddigiek alapján látható, hogy ezek mind megoldható problémák. Attól függően, hogy egy brand milyen mélyre kíván hatolni az adott területen vagy témában, a megoldás komplexitása növekszik. A vállalkozók gyakran foglalkoznak a kérdésekkel, de tapasztalat hiányában nem mélyednek elég mélyen a problémák megoldásához. Ebben a helyzetben a tapasztalt kommunikációs és stratégiai szakemberek segíthetnek.
Nem véletlen, hogy a branding workshopok végén gyakran hangzik el a mondat: "Ezekkel korábban is foglalkozni kellett volna."
Egy fa elültetésére a legjobb időpont húsz éve volt. A második legjobb időpont pedig ma van.