27 postaembléma

Utazásaim során mindig megfigyelem a helyi posta arculatát. Általában nem nehéz észrevenni: az utcai levesládák, a postahivatalok cégérei mindig az utcakép részét feltűnő részeit képezik. Ezért is értékes témának találom, hogy ezek a vizuális elemek milyenek a különböző vidékeken.

Serfőző
Péter
Ügyvezető, Design director

Posta arculatokról

Azért is érdekes téma a posták vizuális megjelenése, mert nagyjából hasonló ezen szervezetek tevékenysége, és célközönsége: emberek tömegeit kell megszólítaniuk, még ha a térbeli különbségek miatt más-más népekről és nemzetekről is van szó.

Elavult ikonok

Grafikai szempontból ha vizsgáljuk, nagyon korán rájövünk, hogy a posta arculatok többsége egy ikon rajzolat köré épül: ez közös grafikai elem nem más mint a postakürt.

A postakürt ikon használata történelmi hagyományokból ered – erről még később szó lesz–, ugyanakkor egy elévült metafora. Hasonló, generációk során elévült metafora mint például a mentés funkció floppy disc ikonja, vagy a telefon bakelit kagylós ikonja. Az elavult ikonok sajátossága, hogy a rajzolatok már nem mindennapos tárgyakat ábrázolnak amelyek körülvesznek minket, hanem ezek már idővel kikoptak a köztudatból. Tulajdonképp így minden későbbi generációnak meg kell tanulnia, hogy mit ábrázol. Magam sem tudtam, (csak sejtettem🤓) hogy miért is használják a posták a postkürt rajzoltot, így hát utánanéztem.

A postakürt története

A postai szolgáltatások történetére most nem térek ki, csak kiemelnék néhány grafikai szempontból fontos információt. Attól válhatott emblematikus jellé a postakürt, hogy korábban a városi levélhordók, majd a kocsis levélposta kürtöt használt, annak segítségével jelezte az érkezését.

A postakürt egyfajta korai megkülönböztető (sziréna) hangként is üzemelt: hangjára mindenki köteles volt félrehúzódni, hogy a postakocsi zavartalanul haladhasson az úton. Sőt! 8–10 féle különböző kürtjelzést használtak. A hangjelek segítségével jelezték például, hogy milyen típusú posta érkezik, vagy hány csere lóra lesz szükségük a lócserélő állomáson. Többféle kürtjel meghallgatható ezen a weboldalon.

Visszatérve a kürt rajzolatra, megnéztem, hogy mely országok postái használják ezt a metaforát a vizuális megjelenésükben. Összesen 27-et találtam. Ezek között van olyan amely absztrakt formában, van olyan amely direktben, didaktikusan jeleníti meg a kürt formát.

Egyik kedvencem az ausztrál embléma (felső kép, bal felső): egy körbe illesztett kisebb kör segítségével alakít ki egy egyszerűsített kürt formát, sőt ezáltal egy P betű is kialakult. A mai korra reflektál az ukrán embléma (alsó kép jobb alsó), ahol szinte csak egy bevágás segítségével (és egy pici optikai játékkal) hoz létre a POI ikonból kürtöt. Zseniális ✌️

Ezek az emblémák, (valószínűleg) hasonló briefre adott vizuális válaszok. Nyilván létezik sok posta szervezet, aminek nem szerepel kürt az emblémájában, de mégis érdekes, hogy ez a terület ennyire tiszteli (?)hagyományait és ragaszkodik az alapvető kürt formához. Hirtelen nem tudok felsorolni az élet más területén ennyire nyilvánvaló ikont amint arculatként használnak a világ minden táján.

Ennek nyilván van köze ahhoz is, hogy a kürt mint ikon szemiotikailag működik, jelentéssel bír, nyelv nélkül kommunikál a turisták vagy olyanok felé akik nem beszélik az adott ország nyelvét. Hiszen képeslapot szeret mindenki küldeni a nyaralásról. 😎

Színek

Megvizsgáltam használt színek szempontjából is az emblémákat. Uralkodó színek a piros, sárga és a kék. Erre vonatkozóan nem találtam referenciát, hogy miért használja például ennyi posta a sárga színt. Üdítő kivétel –bár én a sárga szín nagy rajongója vagyok–  a Magyar Posta emblémája, amely a magyar nemzeti színeket használja. A 90-es évek elején készült embléma a Magyar Posta történelmi hagyományai tartja, hiszen már a kiegyezéskor használt “embléma” is tartalmazta a postakürt mellett a koronát, igaz a címer részeként.

Jelen, jövő

A postai szolgáltatások palettája nagyon sokat válatozott az elmúlt 20 évben. A digitális transzformáció folyamatosan kanibalizálta a szolgáltatásait. Ha 2020-ban kellene egy postának arculatot tervezni, akkor abban milyen ikont használnál?

Vágjunk bele!
Dolgozzunk együtt, csináljunk valami varázslatosat!

+36 20 334 2479
1052 Budapest, Kossuth Lajos u. 7-9.
First Site Business Center
zwolfie

Miben segíthetünk?

Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami hiba történt, próbáld újra!
Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami probléma történt, kérlek próbáld újra!
Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami probléma történt! Kérlek próbáld újra!

27 postaembléma

Utazásaim során mindig megfigyelem a helyi posta arculatát. Általában nem nehéz észrevenni: az utcai levesládák, a postahivatalok cégérei mindig az utcakép részét feltűnő részeit képezik. Ezért is értékes témának találom, hogy ezek a vizuális elemek milyenek a különböző vidékeken.

Péter
Serfőző
Ügyvezető, Design director

Posta arculatokról

Azért is érdekes téma a posták vizuális megjelenése, mert nagyjából hasonló ezen szervezetek tevékenysége, és célközönsége: emberek tömegeit kell megszólítaniuk, még ha a térbeli különbségek miatt más-más népekről és nemzetekről is van szó.

Elavult ikonok

Grafikai szempontból ha vizsgáljuk, nagyon korán rájövünk, hogy a posta arculatok többsége egy ikon rajzolat köré épül: ez közös grafikai elem nem más mint a postakürt.

A postakürt ikon használata történelmi hagyományokból ered – erről még később szó lesz–, ugyanakkor egy elévült metafora. Hasonló, generációk során elévült metafora mint például a mentés funkció floppy disc ikonja, vagy a telefon bakelit kagylós ikonja. Az elavult ikonok sajátossága, hogy a rajzolatok már nem mindennapos tárgyakat ábrázolnak amelyek körülvesznek minket, hanem ezek már idővel kikoptak a köztudatból. Tulajdonképp így minden későbbi generációnak meg kell tanulnia, hogy mit ábrázol. Magam sem tudtam, (csak sejtettem🤓) hogy miért is használják a posták a postkürt rajzoltot, így hát utánanéztem.

A postakürt története

A postai szolgáltatások történetére most nem térek ki, csak kiemelnék néhány grafikai szempontból fontos információt. Attól válhatott emblematikus jellé a postakürt, hogy korábban a városi levélhordók, majd a kocsis levélposta kürtöt használt, annak segítségével jelezte az érkezését.

A postakürt egyfajta korai megkülönböztető (sziréna) hangként is üzemelt: hangjára mindenki köteles volt félrehúzódni, hogy a postakocsi zavartalanul haladhasson az úton. Sőt! 8–10 féle különböző kürtjelzést használtak. A hangjelek segítségével jelezték például, hogy milyen típusú posta érkezik, vagy hány csere lóra lesz szükségük a lócserélő állomáson. Többféle kürtjel meghallgatható ezen a weboldalon.

Visszatérve a kürt rajzolatra, megnéztem, hogy mely országok postái használják ezt a metaforát a vizuális megjelenésükben. Összesen 27-et találtam. Ezek között van olyan amely absztrakt formában, van olyan amely direktben, didaktikusan jeleníti meg a kürt formát.

Egyik kedvencem az ausztrál embléma (felső kép, bal felső): egy körbe illesztett kisebb kör segítségével alakít ki egy egyszerűsített kürt formát, sőt ezáltal egy P betű is kialakult. A mai korra reflektál az ukrán embléma (alsó kép jobb alsó), ahol szinte csak egy bevágás segítségével (és egy pici optikai játékkal) hoz létre a POI ikonból kürtöt. Zseniális ✌️

Ezek az emblémák, (valószínűleg) hasonló briefre adott vizuális válaszok. Nyilván létezik sok posta szervezet, aminek nem szerepel kürt az emblémájában, de mégis érdekes, hogy ez a terület ennyire tiszteli (?)hagyományait és ragaszkodik az alapvető kürt formához. Hirtelen nem tudok felsorolni az élet más területén ennyire nyilvánvaló ikont amint arculatként használnak a világ minden táján.

Ennek nyilván van köze ahhoz is, hogy a kürt mint ikon szemiotikailag működik, jelentéssel bír, nyelv nélkül kommunikál a turisták vagy olyanok felé akik nem beszélik az adott ország nyelvét. Hiszen képeslapot szeret mindenki küldeni a nyaralásról. 😎

Színek

Megvizsgáltam használt színek szempontjából is az emblémákat. Uralkodó színek a piros, sárga és a kék. Erre vonatkozóan nem találtam referenciát, hogy miért használja például ennyi posta a sárga színt. Üdítő kivétel –bár én a sárga szín nagy rajongója vagyok–  a Magyar Posta emblémája, amely a magyar nemzeti színeket használja. A 90-es évek elején készült embléma a Magyar Posta történelmi hagyományai tartja, hiszen már a kiegyezéskor használt “embléma” is tartalmazta a postakürt mellett a koronát, igaz a címer részeként.

Jelen, jövő

A postai szolgáltatások palettája nagyon sokat válatozott az elmúlt 20 évben. A digitális transzformáció folyamatosan kanibalizálta a szolgáltatásait. Ha 2020-ban kellene egy postának arculatot tervezni, akkor abban milyen ikont használnál?

Let's get started!
Let's make something magical!

+36 20 334 2479
H-1052 Budapest, 7-9 Kossuth Lajos street.
First Site Business Center
zwolfie

What are you looking for?

We received your message!
Thank you for reaching out, we'll get back to you soon!
Homepage
Oops! Something went wrong. Please try again.
Thank you for your application!
Thank you for reaching out, we'll get back to you soon!
Homepage
Oops! Something went wrong. Please try again.
We received your message!
Thank you for reaching out, we'll get back to you soon!
Homepage
Oops! Something went wrong. Please try again.