2019 áprilisbán megváltozott az IKEA emblémája. Ugyanebben az időszakban költöztem új lakásba, úgyhogy sokat jártam az IKEÁ-ba, de egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy feltűnt volna a változás, ha nem olvasok róla.
Nem történt igaz gyökeres változás, inkább faceliftről, vagy optimalizálásról beszélhetünk, de azt gondolom érdemes róla írni, mert tanulságos a történet amit IKEA mesélni tud nekünk. A következőben ismerjük meg először az IKEA arculatát, majd rátérünk a 2019-es frissítés részleteire is. Indulhatunk?
Nem túl gyakran változik az IKEA vizuális megjelenése. Tulajdonképpen az IKEA 1943-as megalapítása óta a mostani a harmadik formája az emblémának. Az első kettő egy stilizált minőségi pecsét rajzolat, majd a 1963-as váltás óta a ma is látható a koncepció változatlan: téglalapba illesztett ellipszis felület, amelyben verzál IKEA tipográfia van elhelyezve. Idén ez a hármas lett finomítva, de ne szaladjunk még ennyire előre!
A jelenlegi arculati színek 1983 kerültek bevezetésre. A kék és sárga jól működő alapszínek. Ha a színek jelentését is megvizsgáljuk akkor is azt látjuk, hogy jól átgondolt választásról beszélhetünk: a kék, mint a megbízhatóság és bizalom színe, ezt kiegészítve sárgával, mint a boldogság, optimizmus és a nyitottság színével egy jól kiegyensúlyozott kombináció jött létre. Nem mellesleg az IKEA hazájának, Svédországnak a színei.
A legutóbbi látványos váltázás az arculati font lecserélése volt. Máig emlékszem a napra 2009-ben amikor megláttam az új betűtípust, és meg kell hogy valljam nem töltött el örömmel a tény, hogy a Futura (egyébként Robin Nicholas által az IKEA számra testreszabott) betűcsaládot Verdaná-ra cserélte az IKEA. Ez még a webfontokat megelőző időszak volt, amikor webdesignban szűkösek voltak a betűhasználati lehetőségek, ezért gyakran használtuk a Verdana fontot amely a Windows operációs rendszer egyik alap betűkészlete volt, azóta bárki számára ingyen elérhető tette a Microsoft.
Nem fért a fejembe, hogy miért történt ez a váltás.
Aztán rá kellett jönnöm a döntés zsenialitására. Pláne, így évtizedes rálátással ma ez a font csere önmagában hordozza az IKEA teljes brand értékeit. A nyitottságot, a hozzáférhetőséget, a takarékosságot, az észszerűséget.
Csak előnyei voltak a változásnak:
A Verdana egy egyszerű, költséghatékony betűkészlet amely minden nyelven és medián kiválóan működik.
Camilla Meiby (IKEA szóvivője, 2009.08.31)
A multinacionális vagy globális vállalatok számára óriási kihívást jelent a világszerte elérhető egységes arculati font vásárlása és managelése. Manapság talán az egyedi arculati fontkészlet terveztetése a leghatékonyabb megoldás, de így is drága, hogy weben, appokban és nyomtatott felületen is egységesen megjelenhessen egy brand, ráadásul hangsúlyozom világszerte, több írásmódban az arabtól a koreai-ig.
És itt jön az IKEA zsenialitása. 2009-ben a Verdana egy overused font volt. Messze nem volt egyedi. Ezért sem értettem, hogy miért vesztik el a karakteres Futura tipót. Idővel viszont változott a helyzet: most 10 évvel később senki sem használja a Verdanát, mert miért használná amikor van 10 000 egyedi rajzolatú font ami jobban képviseli a brandet. Az IKEA viszont így nyert egy egyedi, világszerte ingyen elérhető fontkészletet. Ha ez stratégia volt akkor zseniális, de az is lehet, hogy szerencse is kell az élethez.
Ha a tipográfiáról beszélünk, akkor természetesen az embléma része a blokkbetűs IKEA felirat is. Megjelenésre olyan mint egy ultrabold Futura kis talpakkal, de nem találtam erre vonatkozó információkat, úgyhogy ez valószínűleg egyedi betűrajz.
Most hogy megismertük milyen is az IKEA vizuális megjelenésének alapja az embléma, térjünk rá az idei változás bemutatására.
A neten megtalálható a brief, ami 4 pontban foglalható össze:
A munkát egy svéd és egy holland stúdió végezte. Megtartva az a korábban említett geometriai alapelemeket, finomították annak arányrendszerét, melynek természetesen része volt a tipográfia módosítása is: kisebb serifeket rajzoltak a betűknek, így már szinte talpnélküli betűről beszélhetünk.
Munkájuk eredményeként ugyanakkora felületen az IKEA felirat 15%-al nagyobb lett, ezzel biztosítva kisebb méretekben is a jobb olvashatóságot és felismerhetőséget. Ez az is jelenti, hogy ugyanakkora médiafelületen 15%-al jobban érvényesül a felirat. Gondoljuk csak a nagy, autópályák mellett álló háromszög IKEA totemekre: 1km helyett, már 1150 méterről el tudjuk olvasni a feliratot.
A viccet félretéve. Hogy érték el ezt a hatást? Adott szélesség mellett az embléma magasabb lett, így az ellipszis is magasabbá válhatott. Az így módosított felületbe már nagyobb, magasabb tipográfia is helyett tudott kapni anélkül, hogy szorossá vált volna az összhatás.A ® jel is bekerült a befoglaló formán belül, ezzel is kompaktabb lett az embléma
Érdekes tapasztalat egyébként, hogyha vizuálisan nincs jól látható eredménye a munkánknak, akkor azt miként értékeli a akár a megbízó vagy miként a szakértő avagy kevésbé szakavatott közösség. Volt olyan magyar szakmainak mondott Facebook csoport amely kollektíven kinevette az IKEA új emblémáját. Pedig ha látjuk, hogy mi volt az elvárás és megértjük, hogy mi a célja a megbízónak egy-egy módosításnak akkor teljes mértékben érthető válnak látszólag szükségtelen lépések. Az IKEÁ-nak jelenleg 367 áruháza van 30 országban. Szinte megszámláhatatlan felületen jelenik meg az embléma, így ezzel a 15% növekedéssel ezeken a felületeken mind ilyen mértékkel vált nagyobbá és olvashatóbbá az embléma.
2019 áprilisbán megváltozott az IKEA emblémája. Ugyanebben az időszakban költöztem új lakásba, úgyhogy sokat jártam az IKEÁ-ba, de egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy feltűnt volna a változás, ha nem olvasok róla.
Nem történt igaz gyökeres változás, inkább faceliftről, vagy optimalizálásról beszélhetünk, de azt gondolom érdemes róla írni, mert tanulságos a történet amit IKEA mesélni tud nekünk. A következőben ismerjük meg először az IKEA arculatát, majd rátérünk a 2019-es frissítés részleteire is. Indulhatunk?
Nem túl gyakran változik az IKEA vizuális megjelenése. Tulajdonképpen az IKEA 1943-as megalapítása óta a mostani a harmadik formája az emblémának. Az első kettő egy stilizált minőségi pecsét rajzolat, majd a 1963-as váltás óta a ma is látható a koncepció változatlan: téglalapba illesztett ellipszis felület, amelyben verzál IKEA tipográfia van elhelyezve. Idén ez a hármas lett finomítva, de ne szaladjunk még ennyire előre!
A jelenlegi arculati színek 1983 kerültek bevezetésre. A kék és sárga jól működő alapszínek. Ha a színek jelentését is megvizsgáljuk akkor is azt látjuk, hogy jól átgondolt választásról beszélhetünk: a kék, mint a megbízhatóság és bizalom színe, ezt kiegészítve sárgával, mint a boldogság, optimizmus és a nyitottság színével egy jól kiegyensúlyozott kombináció jött létre. Nem mellesleg az IKEA hazájának, Svédországnak a színei.
A legutóbbi látványos váltázás az arculati font lecserélése volt. Máig emlékszem a napra 2009-ben amikor megláttam az új betűtípust, és meg kell hogy valljam nem töltött el örömmel a tény, hogy a Futura (egyébként Robin Nicholas által az IKEA számra testreszabott) betűcsaládot Verdaná-ra cserélte az IKEA. Ez még a webfontokat megelőző időszak volt, amikor webdesignban szűkösek voltak a betűhasználati lehetőségek, ezért gyakran használtuk a Verdana fontot amely a Windows operációs rendszer egyik alap betűkészlete volt, azóta bárki számára ingyen elérhető tette a Microsoft.
Nem fért a fejembe, hogy miért történt ez a váltás.
Aztán rá kellett jönnöm a döntés zsenialitására. Pláne, így évtizedes rálátással ma ez a font csere önmagában hordozza az IKEA teljes brand értékeit. A nyitottságot, a hozzáférhetőséget, a takarékosságot, az észszerűséget.
Csak előnyei voltak a változásnak:
A Verdana egy egyszerű, költséghatékony betűkészlet amely minden nyelven és medián kiválóan működik.
Camilla Meiby (IKEA szóvivője, 2009.08.31)
A multinacionális vagy globális vállalatok számára óriási kihívást jelent a világszerte elérhető egységes arculati font vásárlása és managelése. Manapság talán az egyedi arculati fontkészlet terveztetése a leghatékonyabb megoldás, de így is drága, hogy weben, appokban és nyomtatott felületen is egységesen megjelenhessen egy brand, ráadásul hangsúlyozom világszerte, több írásmódban az arabtól a koreai-ig.
És itt jön az IKEA zsenialitása. 2009-ben a Verdana egy overused font volt. Messze nem volt egyedi. Ezért sem értettem, hogy miért vesztik el a karakteres Futura tipót. Idővel viszont változott a helyzet: most 10 évvel később senki sem használja a Verdanát, mert miért használná amikor van 10 000 egyedi rajzolatú font ami jobban képviseli a brandet. Az IKEA viszont így nyert egy egyedi, világszerte ingyen elérhető fontkészletet. Ha ez stratégia volt akkor zseniális, de az is lehet, hogy szerencse is kell az élethez.
Ha a tipográfiáról beszélünk, akkor természetesen az embléma része a blokkbetűs IKEA felirat is. Megjelenésre olyan mint egy ultrabold Futura kis talpakkal, de nem találtam erre vonatkozó információkat, úgyhogy ez valószínűleg egyedi betűrajz.
Most hogy megismertük milyen is az IKEA vizuális megjelenésének alapja az embléma, térjünk rá az idei változás bemutatására.
A neten megtalálható a brief, ami 4 pontban foglalható össze:
A munkát egy svéd és egy holland stúdió végezte. Megtartva az a korábban említett geometriai alapelemeket, finomították annak arányrendszerét, melynek természetesen része volt a tipográfia módosítása is: kisebb serifeket rajzoltak a betűknek, így már szinte talpnélküli betűről beszélhetünk.
Munkájuk eredményeként ugyanakkora felületen az IKEA felirat 15%-al nagyobb lett, ezzel biztosítva kisebb méretekben is a jobb olvashatóságot és felismerhetőséget. Ez az is jelenti, hogy ugyanakkora médiafelületen 15%-al jobban érvényesül a felirat. Gondoljuk csak a nagy, autópályák mellett álló háromszög IKEA totemekre: 1km helyett, már 1150 méterről el tudjuk olvasni a feliratot.
A viccet félretéve. Hogy érték el ezt a hatást? Adott szélesség mellett az embléma magasabb lett, így az ellipszis is magasabbá válhatott. Az így módosított felületbe már nagyobb, magasabb tipográfia is helyett tudott kapni anélkül, hogy szorossá vált volna az összhatás.A ® jel is bekerült a befoglaló formán belül, ezzel is kompaktabb lett az embléma
Érdekes tapasztalat egyébként, hogyha vizuálisan nincs jól látható eredménye a munkánknak, akkor azt miként értékeli a akár a megbízó vagy miként a szakértő avagy kevésbé szakavatott közösség. Volt olyan magyar szakmainak mondott Facebook csoport amely kollektíven kinevette az IKEA új emblémáját. Pedig ha látjuk, hogy mi volt az elvárás és megértjük, hogy mi a célja a megbízónak egy-egy módosításnak akkor teljes mértékben érthető válnak látszólag szükségtelen lépések. Az IKEÁ-nak jelenleg 367 áruháza van 30 országban. Szinte megszámláhatatlan felületen jelenik meg az embléma, így ezzel a 15% növekedéssel ezeken a felületeken mind ilyen mértékkel vált nagyobbá és olvashatóbbá az embléma.