A moodboard az egyik leghasznosabb vizuális eszköz. Pláne design területen. De nem könnyű jól csinálni. Ezért összegyűjtöttem neked mindent, amit a moodboard készítés terén tudnod kell. Miután elolvasod a cikket, olyan moodboardokat tudsz majd készíteni, amelyek gyorsan és pontosan adják át a projekttel kapcsolatos koncepcióidat a hallgatóságnak – legyenek azok megrendelők vagy munkatársak.
A moodboard (vagy hangulattábla) az általunk kidolgozott koncepciók és ötletek bemutatására szolgáló vizuális eszköz. Egy jól átgondolt, rendszerezett képek, szövegek, formák és egyéb design elemek összegzése, egy adott stílus vagy koncepció felvázolására.
Jellemzően grafikusok, belsőépítészek, ipari tervezők, fotósok, UX designerek és más kreatív művészek használják, hogy vizuálisan illusztrálják az általuk követni kívánt stílust.
A moodboard tehát segít:
És bár alapvetően hangulatok átadásáról van szó, ha sikerül hasonló elemeket kidolgoznunk a tervezés során, amit a moodboardozás közben az ügyfél már megkedvelt, a saját dolgunkat könnyítjük meg.
Be kell vallanom valamit… eleinte nem hittem a moodboardokban. A legtöbb esetben ugyanis azt láttam, hogy a moodboard vagy túl direkt vagy túl semmitmondó. Utóbbinál egyértelmű a probléma. Ha a bemutató túl absztrakt, semmilyen konkrétumot nem tartalmaz az irányvonalról, akkor a projekt érdemben nem tud haladni. (Rosszabb esetben az ügyfél is elpazarolt időnek tartja a beleölt munkaórákat.) Ha pedig egy moodboard túl direkt, fennáll a veszélye, hogy az ügyfél beleszeret egy konkrét példába, és onnantól kezdve azt akarja. A jó moodboard tehát a kettő között helyezkedik el.
És még valami.
A moodboard a brief után következik a folyamatban. Ezzel mutatjuk be az ügyfélnek, hogy milyen irányvonalakon indulnánk el. Ezért is fontos, hogy ne legyen túl direkt, de túl általános sem.
De milyen is a túl direkt és a túl általános bemutató?
A túl direkt bemutatók egyik iskolapéldája a stylescape. Ennek lényege, hogy fekvő formátumban gyakorlatilag minden olyan design elemet (betűtípust, képi világot, formákat, színeket stb.) felpakolunk, amelyeket a későbbiekben az adott projektben használnánk.
A probléma ezzel, hogy a projekt ezen szakaszában még nem célszerű ennyire direkt terveket készíteni. Hiszen még csak a hangulatot, az irányokat szeretnénk átbeszélni és meghatározni. Semmi konkrétat nem érdemes itt még lefektetni.
A legtöbb moodboard valójában internetről gyűjtött képek összessége.
Ezzel a probléma, hogy
Nem fogok hazudni neked. Eleinte mi is küzdöttünk vele, hogy jól használjuk ezt az eszközt. De mára sikerült letisztítani a folyamatot, így pontosan át tudom adni, hogyan készíthetsz jó moodboardot.
Ahhoz, hogy jól csináljuk, muszáj tisztáznunk, mi a folyamat pontos célja. Mit szeretnénk elérni vele.
Esetünkben a két fő cél:
Hogy ez miért fontos? Ha azt mondod két embernek, hogy gondoljon egy kutyára, jó eséllyel eltérő méretűn, színű, fajtájú kutyust képzelnek maguk elé. Hasonló a helyzet a design elképzelésekkel és fogalmakkal. Épp ezért fontos, hogy a moodboard segítségével összecsiszoljuk az elképzeléseket, tisztázzuk, hogy adott fogalmi keretek kinek mit jelentenek. Ez lényegében olyan, mintha lenne egy közös értelmező szótárunk a további kommunikáció vonalvezetőjeként.
A megbízónak, a kivitelezőnek és a közönségnek is tetsző mood board A moodboard célja tehát a megbízó és a kivitelező gondolati halmazainak közös metszéspontjának megtalálása. A célközönség igényeinek kielégítésének figyelembevételével.
Érdemes két szintben gondolkodni. Az első szinten egy általános kártyakészletből válogatott moodboard betűtípusokkal, színpalettával és -harmóniákkal, általánosabb képekkel, ahol inkább a stílust keressük, ami az ügyfélnek is tetszik. Ezen a ponton az a célunk, hogy tisztázzuk a fent már említett fogalmi kereteket.
A második szinten pedig az adott projektre gyűjtött képek összességét mutatjuk be. Ezen a szinten figyelembe vesszük az ügyfél iparágát, és ezekhez próbálunk konkrét logókat, layoutokat és egyéb design elemeket keresni. Fontos különbség (például a stylescape-hez képest), hogy a moodboard elemeit nem mi tervezzük és rajzoljuk meg. Hanem egymástól akár eltérő elemeket is összegyűjtve mutatjuk be a hangulatot az ügyfélnek.
Alapvetően különbözik egymástól egy rebranding és egy termékcsomagolás moodboardja. A cél, hogy minél több olyan elemet jelenítsünk meg, amelyek képesek az adott hangulatok és érzések közvetítésére.
A moodboard elemei lehetnek:
Gyakorlatilag bárhonnan meríthetünk inspirációt. A lényeg, hogy a moodboard elemei tükrözzék az iparág és a márka által közvetítendő érzéseket és hangulatvilágot.
A moodboard elemeinek leggyakoribb forrásai:
Az ideális elemek összegyűjtése után a megfelelő formátumot is ki kell választanunk.
Egy moodboard készülhet digitális és fizikai formában is. Utóbbi inkább a belső építészet, szépségipar és hasonlók számára releváns. Ahol az akár tapintható anyagok többletinformációt nyújtanak.
Designerként viszont többnyire digitális moodboardokat készítünk. Ennek előnye, hogy egyszerűbben prezentálható, valamint ugyanazon a médiumon dolgozhatunk vele, ahol később megjelenik.
Mi Figmában készítjük a moodboardjainkat is, de számtalan más szoftver érhető el akár online is, amelyekkel tökéletes végeredmény érhető el. De hozzáteszem, nem a szoftver használattól lesz egy moodboard jó vagy sem.
Szerintünk az alábbi a 6 legjobb moodboard készítő szoftver:
Most már tehát mindent tudsz, ami egy igazán ütős moodboard összeállításához tudnod kell.
A jó moodboard feltérképezi a designer és a megrendelő elképzeléseinek keresztmetszetét, majd kijelöli azokat a pontokat, amelyekkel a célközönség kedvében lehet járni. A kidolgozás során ügyelni kell arra, hogy a moodboard se túl semmitmondó, se túl direkt ne legyen. Hiszen a cél ezen a ponton a hangulat és érzésvilág megtalálása.
A moodboard az egyik leghasznosabb vizuális eszköz. Pláne design területen. De nem könnyű jól csinálni. Ezért összegyűjtöttem neked mindent, amit a moodboard készítés terén tudnod kell. Miután elolvasod a cikket, olyan moodboardokat tudsz majd készíteni, amelyek gyorsan és pontosan adják át a projekttel kapcsolatos koncepcióidat a hallgatóságnak – legyenek azok megrendelők vagy munkatársak.
A moodboard (vagy hangulattábla) az általunk kidolgozott koncepciók és ötletek bemutatására szolgáló vizuális eszköz. Egy jól átgondolt, rendszerezett képek, szövegek, formák és egyéb design elemek összegzése, egy adott stílus vagy koncepció felvázolására.
Jellemzően grafikusok, belsőépítészek, ipari tervezők, fotósok, UX designerek és más kreatív művészek használják, hogy vizuálisan illusztrálják az általuk követni kívánt stílust.
A moodboard tehát segít:
És bár alapvetően hangulatok átadásáról van szó, ha sikerül hasonló elemeket kidolgoznunk a tervezés során, amit a moodboardozás közben az ügyfél már megkedvelt, a saját dolgunkat könnyítjük meg.
Be kell vallanom valamit… eleinte nem hittem a moodboardokban. A legtöbb esetben ugyanis azt láttam, hogy a moodboard vagy túl direkt vagy túl semmitmondó. Utóbbinál egyértelmű a probléma. Ha a bemutató túl absztrakt, semmilyen konkrétumot nem tartalmaz az irányvonalról, akkor a projekt érdemben nem tud haladni. (Rosszabb esetben az ügyfél is elpazarolt időnek tartja a beleölt munkaórákat.) Ha pedig egy moodboard túl direkt, fennáll a veszélye, hogy az ügyfél beleszeret egy konkrét példába, és onnantól kezdve azt akarja. A jó moodboard tehát a kettő között helyezkedik el.
És még valami.
A moodboard a brief után következik a folyamatban. Ezzel mutatjuk be az ügyfélnek, hogy milyen irányvonalakon indulnánk el. Ezért is fontos, hogy ne legyen túl direkt, de túl általános sem.
De milyen is a túl direkt és a túl általános bemutató?
A túl direkt bemutatók egyik iskolapéldája a stylescape. Ennek lényege, hogy fekvő formátumban gyakorlatilag minden olyan design elemet (betűtípust, képi világot, formákat, színeket stb.) felpakolunk, amelyeket a későbbiekben az adott projektben használnánk.
A probléma ezzel, hogy a projekt ezen szakaszában még nem célszerű ennyire direkt terveket készíteni. Hiszen még csak a hangulatot, az irányokat szeretnénk átbeszélni és meghatározni. Semmi konkrétat nem érdemes itt még lefektetni.
A legtöbb moodboard valójában internetről gyűjtött képek összessége.
Ezzel a probléma, hogy
Nem fogok hazudni neked. Eleinte mi is küzdöttünk vele, hogy jól használjuk ezt az eszközt. De mára sikerült letisztítani a folyamatot, így pontosan át tudom adni, hogyan készíthetsz jó moodboardot.
Ahhoz, hogy jól csináljuk, muszáj tisztáznunk, mi a folyamat pontos célja. Mit szeretnénk elérni vele.
Esetünkben a két fő cél:
Hogy ez miért fontos? Ha azt mondod két embernek, hogy gondoljon egy kutyára, jó eséllyel eltérő méretűn, színű, fajtájú kutyust képzelnek maguk elé. Hasonló a helyzet a design elképzelésekkel és fogalmakkal. Épp ezért fontos, hogy a moodboard segítségével összecsiszoljuk az elképzeléseket, tisztázzuk, hogy adott fogalmi keretek kinek mit jelentenek. Ez lényegében olyan, mintha lenne egy közös értelmező szótárunk a további kommunikáció vonalvezetőjeként.
A megbízónak, a kivitelezőnek és a közönségnek is tetsző mood board A moodboard célja tehát a megbízó és a kivitelező gondolati halmazainak közös metszéspontjának megtalálása. A célközönség igényeinek kielégítésének figyelembevételével.
Érdemes két szintben gondolkodni. Az első szinten egy általános kártyakészletből válogatott moodboard betűtípusokkal, színpalettával és -harmóniákkal, általánosabb képekkel, ahol inkább a stílust keressük, ami az ügyfélnek is tetszik. Ezen a ponton az a célunk, hogy tisztázzuk a fent már említett fogalmi kereteket.
A második szinten pedig az adott projektre gyűjtött képek összességét mutatjuk be. Ezen a szinten figyelembe vesszük az ügyfél iparágát, és ezekhez próbálunk konkrét logókat, layoutokat és egyéb design elemeket keresni. Fontos különbség (például a stylescape-hez képest), hogy a moodboard elemeit nem mi tervezzük és rajzoljuk meg. Hanem egymástól akár eltérő elemeket is összegyűjtve mutatjuk be a hangulatot az ügyfélnek.
Alapvetően különbözik egymástól egy rebranding és egy termékcsomagolás moodboardja. A cél, hogy minél több olyan elemet jelenítsünk meg, amelyek képesek az adott hangulatok és érzések közvetítésére.
A moodboard elemei lehetnek:
Gyakorlatilag bárhonnan meríthetünk inspirációt. A lényeg, hogy a moodboard elemei tükrözzék az iparág és a márka által közvetítendő érzéseket és hangulatvilágot.
A moodboard elemeinek leggyakoribb forrásai:
Az ideális elemek összegyűjtése után a megfelelő formátumot is ki kell választanunk.
Egy moodboard készülhet digitális és fizikai formában is. Utóbbi inkább a belső építészet, szépségipar és hasonlók számára releváns. Ahol az akár tapintható anyagok többletinformációt nyújtanak.
Designerként viszont többnyire digitális moodboardokat készítünk. Ennek előnye, hogy egyszerűbben prezentálható, valamint ugyanazon a médiumon dolgozhatunk vele, ahol később megjelenik.
Mi Figmában készítjük a moodboardjainkat is, de számtalan más szoftver érhető el akár online is, amelyekkel tökéletes végeredmény érhető el. De hozzáteszem, nem a szoftver használattól lesz egy moodboard jó vagy sem.
Szerintünk az alábbi a 6 legjobb moodboard készítő szoftver:
Most már tehát mindent tudsz, ami egy igazán ütős moodboard összeállításához tudnod kell.
A jó moodboard feltérképezi a designer és a megrendelő elképzeléseinek keresztmetszetét, majd kijelöli azokat a pontokat, amelyekkel a célközönség kedvében lehet járni. A kidolgozás során ügyelni kell arra, hogy a moodboard se túl semmitmondó, se túl direkt ne legyen. Hiszen a cél ezen a ponton a hangulat és érzésvilág megtalálása.