Módszerek és eszközök az arculat alapjainak és irányának meghatározására. Három módszer lényegét ismerheted meg: moodboard, kérdéssor, interjú, minőség spektrum.
Az arculat vizuális irányának meghatározáshoz több eszköz is rendelkezésünkre áll. Gyakran készítünk moodboardokat. A moodboardok elkészítését gyűjtés előzi meg, melyben különböző vizuális stílusokhoz, look and feelhez gyűjtünk képanyagot. A összegyűjtött képanyagból pedig montázsokat állítanunk össze.
Azért mert viszonylag kevés időráfordítással vizuális irányokat lehet felvázolni és egyeztetni a megbízóval kreatív tervezés nélkül. Ez egy hatékony eszköz a vizuális preferenciák összehangolására, a vizuális nyelv meghatározására.
A folyamat végén képesek leszünk tisztán látni, hogy mik a megbízói elvárások a vizuális megjelenéssel kapcsolatban. Tartsuk fejben azonban, hogy ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy olyannak kell lennie az arculatnak amelyet a megbízónk megfogalmaz, hiszen a leendő arculat elsősorban nem a megbízónak készül, hanem a célközönségnek. Viszont arra mindenképp hasznos, hogy a megbízónkkal tudjuk beszélni a vizuális irányokról és kreatív tervezés nélkül is, gyorsan egyeztetni tudunk a lehetséges irányokról.
A moodboard egy vizuális eszköz a megfelelő irányok vázolására, ezzel szemben egy arculati kérdéssorral, és azt kiegészítő személyes interjúval az arculat vagy márka egyéb, nem vizuális tulajdonságaira tudunk fényt deríteni. Itt többek között a célcsoport, a cégtörténet, a jövőkép valamint üzleti szempontok kerülnek előtérbe. Érdemes megvizsgálni a piaci környezetet is amelyben a brand aktív, átnézni és elemezni a konkurens cégeket.
Mi a zwoelfnél olyan kérdéssort alkalmazunk amely négy fő émakörre fókuszál:
Ha megvannak a kérdéseink, válaszokat több módon kaphatunk. Legjobb személyes interjúkat tartani és rögzíteni a válaszokat. Ha nincs lehetőségünk személyes interjúra, akkor egy online űrlap formájában könnyen begyűjthetjük a válaszokat.
Több szempontból is lehet vizsgálni egy márkát. Egyrészt belülről, hogy miként látja a tulajdonos vagy a management. Másrészt ugyancsak belülről, de más szintről, hogyan látja egy munkavállaló. Harmadrészt pedig kívülről, miként látja a célcsoport a márkát, vagy a leendő terméket vagy szolgáltatást.
A kérdéssoron túl egy vizuális ellentétpár listát is érdemes átbeszélni az interjú során. Minőség spektrumnak hívjuk ezt a melléknév pár listát, amely segít a márka személyiségét megtalálni, amely aztán kihat a vizuális megjelenésre is. Ellentétpárokat listázunk, ahol a kitöltőnek el kell dönteni, hogy az ellentétpárok közül egy öt fokozatú skálán melyik jellemzőhöz áll közelebb. A következőkben néhány ellentétpárt fogunk bemutatni, hogy mire a verbális ellentét hogyan jeleníthető meg.
Ez a melléknévpár többek között kihat a tipográfiára, a használt betűk vastagságára. Egy könnyű vizuális megjelenést vékonyabb vonalú, light tehát vékony betű sugallja. Ha formákat nézünk, akkor a karcsú, légies vonalakkal ellentétben a zömök teli formák állnak. De a színek is részt vesznek a kommunikációban: egy pasztell szín inkább könnyed, míg a súlyosnak érzünk a sötét és telített erős színt.
Vannak egyértelmű vizuális jegyek amelyek egy arculatot férfiassá vagy nőiessé tesznek. A fekete vagy szürke szín férfiaknak szánt márkára utalhatnak, míg a rózsaszín, vagy meleg pasztell színek a nőkre. Formák tekintetében a szögletes, csúcsos formák férfiasak, míg a tompa, lekerekített formák nőiességet sugallnak.
Számos vizuális eszköz van a klasszikusság kifejezésére. A nemesfémekre hasonlító színezés, finom részletgazdag kidolgozás és a talpas (barokk, reneszánsz vagy klasszicista antikva) betűk mind hozzájárulnak a kalsszikus megjelenéshez.
A fenti három példán túl számos ilyen ellentétpárt érdemes megvizsgálni, hogy minél pontosabb képet kapjunk a márka személyiségről és annak vizualitásáról:
A sor még folytatható, finomítható.
Mielőtt elkezdjük az arculattervezést érdemes kutatómunkát végezni. Ebben hasznos módszerek a moodboard készítés, az interjúztatás vagy a kérdéssor kitöltés. Kutatási fázis eredményei mind a brief részeivé vállnak amelyek aztán segítségül lesznek a vizuális koncepció kidolgozásában. Hogy miként érdemes ilyen koncepciókat alkotni, arról egy következő bejegyzésben fogunk írni.
Módszerek és eszközök az arculat alapjainak és irányának meghatározására. Három módszer lényegét ismerheted meg: moodboard, kérdéssor, interjú, minőség spektrum.
Az arculat vizuális irányának meghatározáshoz több eszköz is rendelkezésünkre áll. Gyakran készítünk moodboardokat. A moodboardok elkészítését gyűjtés előzi meg, melyben különböző vizuális stílusokhoz, look and feelhez gyűjtünk képanyagot. A összegyűjtött képanyagból pedig montázsokat állítanunk össze.
Azért mert viszonylag kevés időráfordítással vizuális irányokat lehet felvázolni és egyeztetni a megbízóval kreatív tervezés nélkül. Ez egy hatékony eszköz a vizuális preferenciák összehangolására, a vizuális nyelv meghatározására.
A folyamat végén képesek leszünk tisztán látni, hogy mik a megbízói elvárások a vizuális megjelenéssel kapcsolatban. Tartsuk fejben azonban, hogy ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy olyannak kell lennie az arculatnak amelyet a megbízónk megfogalmaz, hiszen a leendő arculat elsősorban nem a megbízónak készül, hanem a célközönségnek. Viszont arra mindenképp hasznos, hogy a megbízónkkal tudjuk beszélni a vizuális irányokról és kreatív tervezés nélkül is, gyorsan egyeztetni tudunk a lehetséges irányokról.
A moodboard egy vizuális eszköz a megfelelő irányok vázolására, ezzel szemben egy arculati kérdéssorral, és azt kiegészítő személyes interjúval az arculat vagy márka egyéb, nem vizuális tulajdonságaira tudunk fényt deríteni. Itt többek között a célcsoport, a cégtörténet, a jövőkép valamint üzleti szempontok kerülnek előtérbe. Érdemes megvizsgálni a piaci környezetet is amelyben a brand aktív, átnézni és elemezni a konkurens cégeket.
Mi a zwoelfnél olyan kérdéssort alkalmazunk amely négy fő émakörre fókuszál:
Ha megvannak a kérdéseink, válaszokat több módon kaphatunk. Legjobb személyes interjúkat tartani és rögzíteni a válaszokat. Ha nincs lehetőségünk személyes interjúra, akkor egy online űrlap formájában könnyen begyűjthetjük a válaszokat.
Több szempontból is lehet vizsgálni egy márkát. Egyrészt belülről, hogy miként látja a tulajdonos vagy a management. Másrészt ugyancsak belülről, de más szintről, hogyan látja egy munkavállaló. Harmadrészt pedig kívülről, miként látja a célcsoport a márkát, vagy a leendő terméket vagy szolgáltatást.
A kérdéssoron túl egy vizuális ellentétpár listát is érdemes átbeszélni az interjú során. Minőség spektrumnak hívjuk ezt a melléknév pár listát, amely segít a márka személyiségét megtalálni, amely aztán kihat a vizuális megjelenésre is. Ellentétpárokat listázunk, ahol a kitöltőnek el kell dönteni, hogy az ellentétpárok közül egy öt fokozatú skálán melyik jellemzőhöz áll közelebb. A következőkben néhány ellentétpárt fogunk bemutatni, hogy mire a verbális ellentét hogyan jeleníthető meg.
Ez a melléknévpár többek között kihat a tipográfiára, a használt betűk vastagságára. Egy könnyű vizuális megjelenést vékonyabb vonalú, light tehát vékony betű sugallja. Ha formákat nézünk, akkor a karcsú, légies vonalakkal ellentétben a zömök teli formák állnak. De a színek is részt vesznek a kommunikációban: egy pasztell szín inkább könnyed, míg a súlyosnak érzünk a sötét és telített erős színt.
Vannak egyértelmű vizuális jegyek amelyek egy arculatot férfiassá vagy nőiessé tesznek. A fekete vagy szürke szín férfiaknak szánt márkára utalhatnak, míg a rózsaszín, vagy meleg pasztell színek a nőkre. Formák tekintetében a szögletes, csúcsos formák férfiasak, míg a tompa, lekerekített formák nőiességet sugallnak.
Számos vizuális eszköz van a klasszikusság kifejezésére. A nemesfémekre hasonlító színezés, finom részletgazdag kidolgozás és a talpas (barokk, reneszánsz vagy klasszicista antikva) betűk mind hozzájárulnak a kalsszikus megjelenéshez.
A fenti három példán túl számos ilyen ellentétpárt érdemes megvizsgálni, hogy minél pontosabb képet kapjunk a márka személyiségről és annak vizualitásáról:
A sor még folytatható, finomítható.
Mielőtt elkezdjük az arculattervezést érdemes kutatómunkát végezni. Ebben hasznos módszerek a moodboard készítés, az interjúztatás vagy a kérdéssor kitöltés. Kutatási fázis eredményei mind a brief részeivé vállnak amelyek aztán segítségül lesznek a vizuális koncepció kidolgozásában. Hogy miként érdemes ilyen koncepciókat alkotni, arról egy következő bejegyzésben fogunk írni.