Startup branding, mitől speciális?

A zwoelfben sokat dolgozunk együtt startupokkal. Ismerjük a problémáikat, hasonló cipőben járnak, amikor hozzánk fordulnak. Viszont egyáltalán nem mindegy, milyen stádiumban fordulnak hozzánk.

Serfőző
Péter
Ügyvezető, Design director

Minden vállalkozás életében előbb vagy utóbb eljön a pillanat amikor foglalkozni kell azzal a kérdéssel, hogy mit, miért, és kinek csinál. Legyen szó szolgáltatásról, vagy termékről (továbbiakban az egyszerűség kedvéért csak termékről beszélek), ezen kérdések megválaszolása elengedhetetlen az üzleti sikerhez.

Startupok életében ez a pillanat általában viszonylag korai stádiumban előkerül.

Az ötlet semmi, a megvalósítás minden.

 — szokták mondani startup körökben. Validálni kell az ötletet. A validáció pedig azokkal kell, hogy történjen, akik később a terméket használni fogják, tehát nem mással, mint a célközönséggel. Ehhez viszont tudni kell ki a célközönség.

Ha a validáció megtörténik, akkor az nem csak termékre van hatással, hanem a brandingre is, hiszen a branding pontosan azokból az információkból tud táplálkozni, ami a validációhoz szükséges és már létrejött:

  • Miért csináljuk, miben hiszünk, hogy a termék segít? Simon Sinek Golden Circle elmélete alapján ezzel kell kezdeni. Ennek a kérdésnek a megválaszolása nem is csak a validációhoz szükséges, hanem a sikeres befektető kereséshez is, tehát sokszorosan fontos a startupok számára.
  • Mi maga a termék? Mindezt érthetően és tömören megfogalmazva, gondoljunk csak az elevator pitch-re, ahol mindösszesen kb. 30 másodpercünk van arra, hogy meggyőzzünk valakit ötletünkről, termékünkről.
  • Kinek jó, ki a célközönség? Akár B2B, akár B2C-ről van szó, fontos, hogy tudjuk, hogy kihez szól a termék, hogyan kommunikáljunk velük, mik a fájdalompontjaik.

Ahhoz, hogy startupok tisztában legyenek magukkal, a validáció során mindenképp válaszokat kell adniuk a fenti kérdésekre. Ezáltal nem csak a validációt valósítják meg, hanem a branding alapjait is megteremtik. Ezen alapokra lehet felépíteni a termék brandjét, kommunikációját és vizuális megjelenését is.

Első hiba: no design

Gyakori eset, hogy a startup alapító csapatban nincs designer és nem is fordítanak megfelelő erőforrást a designra. A termék fejlesztésekor nem a veszik figyelembe a branding és vizuális szempontokat, elsősorban csak a funkcionalitásra és jó esetben a felhasználói élményre (UX) fókuszálnak. Ez teljesen érthető, hisz szűkös erőforrások sokszor a termékfejlesztésre sem elegendőek, viszont ennek eredményeként létrejött termék vagy MVP, amely vizuálisan nem támogatja a hosszútávú célokat.

Ennek eredményeként mire odáig fejlődik a termék és az üzlet, hogy lesz lehetőség branddel is foglalkozni, már nagyon sok felületen van kapcsolatban a termék a célközönséggel. Néhány a legjellemzőbb felület:

  • termék UI (amennyiben digitális termékről van szó),
  • website,
  • email értesítés, eDM,
  • social media felületek.

Minél több ilyen felület van, annál fájdalmasabb a redesign.

Sőt akár kialakulhatnak szerződésben rögzített kötöttségek, amelyek módosítása fájdalmas és egyben költséges is (ha egyáltalán megvalósítható).

Mindenképp kijelenthető, hogy hasznos, ha a kezdettől van designer a csapatban vagy kiszervezve, hiszen a fejlődő termék a funkcionalitásán túl, a felhasználói, és vizuális élmény szempontjából magasabb minőségű lesz.

Második hiba: van designer, de későn kapcsolódik be

Fontos, hogy a branding és a vizuális tervezés (arculat, UI) a validáció után, minél hamarabb elkezdődjön. Hiszen minél később jön be ez a szempont a termékfejlesztésbe, idővel annál nagyobb “design adósságot” gyűjt a startup számára. Ezt az adósságot pedig valamikor meg kell fizetni.

Legkésőbb amikor piacra lép egy termék, elkerülhetetlen, hogy foglalkozzon a saját brandjével. A digitális termékek skálázhatósága révén a felhasználószám robbanásszerűen tud növekedni. A felhasználószám növekedése azt is jelenti, hogy valószínűleg sok felületen van kapcsolatban velük a startup. Ezeken felületeken vizuálisan és verbálisan is kommunikálniuk kell. Minél korábban kezdődik a kommunikáció tudatos tervezése, annál jobban elosztható időben ennek költsége és annál egységesebbnek és professzionálisabb a startup kommunikációja.

Harmadik hiba: marketing branding nélkül: elégett pénz

Ha már van termék, de nincs brand és nincs tervezett üzenet és kommunikáció akkor a marketing kidobott pénz, nem hatásos. Ezért fontos, hogy a marketinget megelőzze egy stratégia tervezés a branding, aminek a branding eredményeiből táplálkozik a verbális kommunikáció és annak vizuális megjelenése is.


+1 tipp: UX-re költünk, de brandingre nem

Azt se felejtsük el, hogy a startupoknak csak kis százaléka boostrappel, tehát szüksége van külső befektetői forrásra, ahol ugyancsak előny, ha már a brand is rendezett, stratégiailag és vizuálisan is.

Befektetői tőke bevonása után pedig elvárás a növekedés, így a korábban elkezdett branding segít abban, hogy ne kell kapkodni, ha már megvan a fejlődéshez szükséges pénz.

Ha digitális termékről beszélünk, márpedig startupok estén ez a leggyakoribb eset (vö. skálázhatóság), akkor maga a termék tervezése során olyan tartalmak, elemzések, kimutatások készülnek amelyeket a branding is hasznosítani tud. A legjellemzőbb ilyen tartalom például a (buyer)perszónák meghatározása. De számos UX metódus van, amelyeket előállnak és termék mellett a brand is profitál belőle:

  • felhasználói interjúk,
  • mental models
  • persona, buyer persona
  • field study

A brand építés nem megy az egyik napról másikra. Ezért is fontos minél hamarabb elkezdeni és konzekvensen a legfektetett elvek mentén haladni, Hiszen ne felejtsük: a brand nem az amit mi magunkról mondunk, hanem az amit mások éreznek és mondanak rólunk.

Vágjunk bele!
Dolgozzunk együtt, csináljunk valami varázslatosat!

+36 20 334 2479
1052 Budapest, Kossuth Lajos u. 7-9.
First Site Business Center
zwolfie

Miben segíthetünk?

Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami hiba történt, próbáld újra!
Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami probléma történt, kérlek próbáld újra!
Az üzeneted sikeresen megkaptuk!
Köszönjük a megkeresést, hamarosan válaszolunk!
Nyitóoldal
Hoppá! Valami probléma történt! Kérlek próbáld újra!

Startup branding, mitől speciális?

A zwoelfben sokat dolgozunk együtt startupokkal. Ismerjük a problémáikat, hasonló cipőben járnak, amikor hozzánk fordulnak. Viszont egyáltalán nem mindegy, milyen stádiumban fordulnak hozzánk.

Péter
Serfőző
Ügyvezető, Design director

Minden vállalkozás életében előbb vagy utóbb eljön a pillanat amikor foglalkozni kell azzal a kérdéssel, hogy mit, miért, és kinek csinál. Legyen szó szolgáltatásról, vagy termékről (továbbiakban az egyszerűség kedvéért csak termékről beszélek), ezen kérdések megválaszolása elengedhetetlen az üzleti sikerhez.

Startupok életében ez a pillanat általában viszonylag korai stádiumban előkerül.

Az ötlet semmi, a megvalósítás minden.

 — szokták mondani startup körökben. Validálni kell az ötletet. A validáció pedig azokkal kell, hogy történjen, akik később a terméket használni fogják, tehát nem mással, mint a célközönséggel. Ehhez viszont tudni kell ki a célközönség.

Ha a validáció megtörténik, akkor az nem csak termékre van hatással, hanem a brandingre is, hiszen a branding pontosan azokból az információkból tud táplálkozni, ami a validációhoz szükséges és már létrejött:

  • Miért csináljuk, miben hiszünk, hogy a termék segít? Simon Sinek Golden Circle elmélete alapján ezzel kell kezdeni. Ennek a kérdésnek a megválaszolása nem is csak a validációhoz szükséges, hanem a sikeres befektető kereséshez is, tehát sokszorosan fontos a startupok számára.
  • Mi maga a termék? Mindezt érthetően és tömören megfogalmazva, gondoljunk csak az elevator pitch-re, ahol mindösszesen kb. 30 másodpercünk van arra, hogy meggyőzzünk valakit ötletünkről, termékünkről.
  • Kinek jó, ki a célközönség? Akár B2B, akár B2C-ről van szó, fontos, hogy tudjuk, hogy kihez szól a termék, hogyan kommunikáljunk velük, mik a fájdalompontjaik.

Ahhoz, hogy startupok tisztában legyenek magukkal, a validáció során mindenképp válaszokat kell adniuk a fenti kérdésekre. Ezáltal nem csak a validációt valósítják meg, hanem a branding alapjait is megteremtik. Ezen alapokra lehet felépíteni a termék brandjét, kommunikációját és vizuális megjelenését is.

Első hiba: no design

Gyakori eset, hogy a startup alapító csapatban nincs designer és nem is fordítanak megfelelő erőforrást a designra. A termék fejlesztésekor nem a veszik figyelembe a branding és vizuális szempontokat, elsősorban csak a funkcionalitásra és jó esetben a felhasználói élményre (UX) fókuszálnak. Ez teljesen érthető, hisz szűkös erőforrások sokszor a termékfejlesztésre sem elegendőek, viszont ennek eredményeként létrejött termék vagy MVP, amely vizuálisan nem támogatja a hosszútávú célokat.

Ennek eredményeként mire odáig fejlődik a termék és az üzlet, hogy lesz lehetőség branddel is foglalkozni, már nagyon sok felületen van kapcsolatban a termék a célközönséggel. Néhány a legjellemzőbb felület:

  • termék UI (amennyiben digitális termékről van szó),
  • website,
  • email értesítés, eDM,
  • social media felületek.

Minél több ilyen felület van, annál fájdalmasabb a redesign.

Sőt akár kialakulhatnak szerződésben rögzített kötöttségek, amelyek módosítása fájdalmas és egyben költséges is (ha egyáltalán megvalósítható).

Mindenképp kijelenthető, hogy hasznos, ha a kezdettől van designer a csapatban vagy kiszervezve, hiszen a fejlődő termék a funkcionalitásán túl, a felhasználói, és vizuális élmény szempontjából magasabb minőségű lesz.

Második hiba: van designer, de későn kapcsolódik be

Fontos, hogy a branding és a vizuális tervezés (arculat, UI) a validáció után, minél hamarabb elkezdődjön. Hiszen minél később jön be ez a szempont a termékfejlesztésbe, idővel annál nagyobb “design adósságot” gyűjt a startup számára. Ezt az adósságot pedig valamikor meg kell fizetni.

Legkésőbb amikor piacra lép egy termék, elkerülhetetlen, hogy foglalkozzon a saját brandjével. A digitális termékek skálázhatósága révén a felhasználószám robbanásszerűen tud növekedni. A felhasználószám növekedése azt is jelenti, hogy valószínűleg sok felületen van kapcsolatban velük a startup. Ezeken felületeken vizuálisan és verbálisan is kommunikálniuk kell. Minél korábban kezdődik a kommunikáció tudatos tervezése, annál jobban elosztható időben ennek költsége és annál egységesebbnek és professzionálisabb a startup kommunikációja.

Harmadik hiba: marketing branding nélkül: elégett pénz

Ha már van termék, de nincs brand és nincs tervezett üzenet és kommunikáció akkor a marketing kidobott pénz, nem hatásos. Ezért fontos, hogy a marketinget megelőzze egy stratégia tervezés a branding, aminek a branding eredményeiből táplálkozik a verbális kommunikáció és annak vizuális megjelenése is.


+1 tipp: UX-re költünk, de brandingre nem

Azt se felejtsük el, hogy a startupoknak csak kis százaléka boostrappel, tehát szüksége van külső befektetői forrásra, ahol ugyancsak előny, ha már a brand is rendezett, stratégiailag és vizuálisan is.

Befektetői tőke bevonása után pedig elvárás a növekedés, így a korábban elkezdett branding segít abban, hogy ne kell kapkodni, ha már megvan a fejlődéshez szükséges pénz.

Ha digitális termékről beszélünk, márpedig startupok estén ez a leggyakoribb eset (vö. skálázhatóság), akkor maga a termék tervezése során olyan tartalmak, elemzések, kimutatások készülnek amelyeket a branding is hasznosítani tud. A legjellemzőbb ilyen tartalom például a (buyer)perszónák meghatározása. De számos UX metódus van, amelyeket előállnak és termék mellett a brand is profitál belőle:

  • felhasználói interjúk,
  • mental models
  • persona, buyer persona
  • field study

A brand építés nem megy az egyik napról másikra. Ezért is fontos minél hamarabb elkezdeni és konzekvensen a legfektetett elvek mentén haladni, Hiszen ne felejtsük: a brand nem az amit mi magunkról mondunk, hanem az amit mások éreznek és mondanak rólunk.

Let's get started!
Let's make something magical!

+36 20 334 2479
H-1052 Budapest, 7-9 Kossuth Lajos street.
First Site Business Center
zwolfie

What are you looking for?

We received your message!
Thank you for reaching out, we'll get back to you soon!
Homepage
Oops! Something went wrong. Please try again.
Thank you for your application!
Thank you for reaching out, we'll get back to you soon!
Homepage
Oops! Something went wrong. Please try again.
We received your message!
Thank you for reaching out, we'll get back to you soon!
Homepage
Oops! Something went wrong. Please try again.