Kezdjünk egy közös projektet!

Neved Add meg a neved! (minimum 4 karakter) Örömmel válaszolunk neked 24 órán belül.
Telefon Add meg a telefonszámodat! Lehet, hogy telefonon egyeztetsz szívesen.
Email Add meg az email-címedet! Vagy egy gyors emailnek jobban örülsz.
Üzenet
  Küldés folyamatban...

branding, arculattervezés és user interface design

Alapformák és jelentésük a logótervezésben

Alapformák és jelentésük a logótervezésben

Ahhoz, hogy megértsük egy-egy brand vizuális működését, érdemes atomi szintre bontva is megvizsgálni. A UI (user interface) designban már régóta használjuk az Atomic Design módszert, melynek lényege, hogy a UI elemeket olyan kicsi egységekre bontjuk amire csak lehetséges: a legelemibb részek, amelyek tovább bontva már nem képeznek érelmezhető egységet: ilyen pl. egy beviteli mező, kártya, vagy gomb (példaként itt megnézheted az OTP Banknak készített UI styleguideot). Több atom összeépítésével aztán molekulákat hozunk létre, amelyek tovább fejleszthetők organizmusokká.

Az arculattervezésben alapvetően az ilyen visszabontásnak nincs gyakorlati jelentősége, inkább abból szempontból érdemes vizsgálni, hogy az egyes építőelemek vizuális részleteinek milyen üzenete van, illetve ezen elemekből alkotott összkép ezt az üzenetet mennyiben erősíti vagy éppen gyengíti. Nézzünk egy tökéletes példát:

 

Négyzetben ferde vonal

Egyik kedvenc emblémám az Anton Stankowsky által tervezett Deutsche Bank embléma. Szerintem sokak kedvence végtelen egyszerűsége miatt. Formája 1974 óta változatlan, 2010-ben annyi változást eszközöltek, hogy az embléma önállóan a tipográfia nélkül is használható, de a grafika változatlan immáron 45(!) éve. Végletekig egyszerűsített a forma mégis tartalmas üzeneteket hordoz:

  • befoglaló négyzet: a biztonság, a stabilitás, és a kontroll üzenetét, 
  • a ferde vonal: a dinamizmust, és az állandó fejlődést szimbolizálja.

Egy briefben olvasva talán ellentmondásos lehet ennek a két üzenetnek egy jelben való összeolvasztása, de ebben a jelben frappáns egyszerűséggel sikerült megvalósítani. Már nem tudunk mit elvenni a grafikából, vagy egyszerűsíteni rajta anélkül, hogy ne sérülne az üzenet. Ezt az elvet mindig érdemes figyelemebe venni tervezéskor, ez az egyik záloga az időtálló, divatmentes designnak.

Sokan sokféleképp vizsgálták az alapformák jelentését és hatásait, elég csak Kandinszkyre a Bauhausban vagy magyar vonatkozásban Fajó Jánosra gondolni. Nézzük végig az alapformákat, hogy milyen jelentést hordoznak magukban.🧐

Alapformák és jelentésük

 

Négyzet, négyszög

Minden szöge és oldala egyforma, ennek az a hatása, hogy nyugodt, stabil, statikus, nehéz, magába záródó és unalmas hatása van a formának. Amennyiben az élére állítunk egy négyzetet akkor instabillá válik, mintha bármelyik pillanatban felborulna.

Téglalapoknak fekvő és álló formában is stabil viszont, aktívabb hatása van mint a négyzetnek. Trapézok esetén (szemben lévő szögek és oldalak egyformák) már sokkal dinamikusabb, aktív hatásról beszélhetünk.

 

Háromszög

A háromszög a legaktívabbnak tűnő alapelem. Lehet egy nyílhegy amely irány mutat, de közben egy nagy szöget bezáró csúcsszöggel nyugodt hatást is kelthet. További vizuális üzenetek: aktív, dinamikus, hegyes, kemény.

 

Kör

A körnek nincs kezdő és végpontja, emiatt a végtelen szimbóluma. Sokkal kevesebb feszültséget hordoz mint a négyzet vagy a háromszög, hiszen irányt sem mutat, emiatt nyugodt, harmonikus, önmagába záródó, végtelen, puha, biztonságos üzenete van.

 

Vonal

A vonalak sokféleképp előfordulnak emblémákban. A vonalaknak irányultsága van. Nyugati civilizációban balról jobbra olvasunk, így a vonalak is ebben az irányban értelmezhetőek. Így tud pozitív vagy negatív jelentéssel bírni attól függően, hogy felfelé vagy lefelé irányul, jobbról balra, vagy balról jobbra emelkedik.

 

Látod? Látom!

Ezek a formák mind érzéseket, üzeneteket fejeznek ki, hatásuk van, amelyeket a szemlélő végül érez vagy sem. Ez egy kétélű játék, hiszen az egyik oldalon a tervezőnek van egy szándéka, a befogadónak pedig van egy benyomása. Akkor működik jól egy grafika, ha befogadók többségénél működik a tervezői szándék.

Lássuk a tanulmányt!

A következőkben bemutatott eredmények egy 2005-ös pszichológiai tanulmánybólés kísérletből származnak, melyben 89 embert kértek meg, hogy értékeljék a formákat erőteljességük és aktivitásuk alapján. 

Az eredményeket egy 2D koordinátarendszerben ábrázolták, melyben a vízszintes tengely az aktivitást, a függőleges tengely pedig az erőteljességet jelöli. 

 

Az ábrát összefoglalva az látszik, hogy a négyszögletű, a hegyes és a kerek formák más-más területét fedik le a szemantikai térnek. A hegyes háromszöget és a csillag formákat erőteljesnek és aktívnak ítélték, ahol az ötágú csillag mindkét dimenzió szerint feljebb helyezkedik el mint a szabályos háromszög. A négyszögek az erőteljes, de passzív területen helyezkednek el, míg az ovális formák a gyenge és passzív térben helyezkednek el, közöttük a szabályos kör a legkevésbé passzív és gyenge. Az ábra alapján a vese forma és a csillag áll a legnagyobb kontrasztban egymással.

Összefoglalva

Ha egy arculatot tervezünk, akkor járunk el jól, ha minden részlet, minden grafikai megoldás mögött van koncepció. Mert ha van koncepció, akkor tudjuk, hogy mi a célunk mit akarunk kifejezni, ehhez meg tudjuk keresni a megfelelő grafikai eszközöket és építőelemeket. Ha tisztában vagyunk az építőelemek üzeneteivel akkor könnyebb dolgunk lesz. Remélem ez az írás egy picit közelebbhozott ehhez a célhoz.

A formákat viszont nagyban befolyásolják a színek, így következő írásomban a színekről lesz szó. ✌️

A bejegyzés a Gmündi Tervezőgrafika Főiskola tananyagai alapján készült.


Szeretnél több hasonló tartalmat olvasni? Csatlakozz a Brandguide Facebook csoporthoz! 

CSATLAKOZZ MOST!

 

Érdekel az arculattervezés?

Töltsd le 56 oldalas, gazdagon illusztrált
ingyenes Arculattervezési kisokos ebookunkat. 

TÖLTSD LE MOST!

 

Serfőző Péter
Írta: Serfőző Péter CEO, design lead

Beszéljünk?

Indítsunk egy projektet