Kezdjünk egy közös projektet!

Neved Add meg a neved! (minimum 4 karakter) Örömmel válaszolunk neked 24 órán belül.
Telefon Add meg a telefonszámodat! Lehet, hogy telefonon egyeztetsz szívesen.
Email Add meg az email-címedet! Vagy egy gyors emailnek jobban örülsz.
Üzenet
  Küldés folyamatban...

branding, arculattervezés és user interface design

Moodboard és társai: vizuális iránytű az arculattervezésben

Moodboard és társai: vizuális iránytű az arculattervezésben

Módszerek és eszközök az arculat alapjainak és irányának meghatározására. Három módszer lényegét ismerheted meg:

  • moodboard,
  • kérdéssor, interjú,
  • minőség spektrum.

Moodboard

Az arculat vizuális irányának meghatározáshoz több eszköz is rendelkezésünkre áll. Gyakran készítünk moodboardokat. A moodboardok elkészítését gyűjtés előzi meg, melyben különböző vizuális stílusokhoz, look and feelhez gyűjtünk képanyagot. A összegyűjtött képanyagból pedig montázsokat állítanunk össze.

Miért hasznos ez? 

Azért mert viszonylag kevés időráfordítással vizuális irányokat lehet felvázolni és egyeztetni a megbízóval kreatív tervezés nélkül. Ez egy hatékony eszköz a vizuális preferenciák összehangolására, a “közös” nyelv meghatározására.

A moodboard készítés folyamata

  1. Koncepció kidolgozása: gondoljuk át, hogy milyen vizuális irányokat szeretnénk bemutatni. Itt érdemes olyan irányt vagy irányokat kidolgozni amit elképzelhetőnek tartunk az arculat akár végleges stílusának és olyan irányt is amit semmiképp sem javaslunk. 
  2. A kidolgozott koncepciót érdemes szétbontani építő elemeire: színekre, tipográfiára, grafikai elemekre, és ezekhez letölteni képeket, rajzokat fotókat. Képeket a Google-ön és a Pinterest-en érdemes keresni, de stockfotó oldalak is hasznosak lehetnek.
  3. A letöltött fotókból montázst készítünk, layoutba rendezzük, csoportosítjuk, így hozva létre hangulati lapokat. Egy adott projekthez akár több moodboardot is készíthetünk.
  4. Az elkészült moodboardokat szóban beszéljük át megbízónkkal! Külön kérdezzünk rá a kidolgozott koncepciónk szerint az egyes részleteire, színekre, tipográfiára, grafikai elemekre.

A folyamat végén képesek leszünk tisztán látni, hogy mik a megbízói elvárások a vizuális megjelenéssel kapcsolatban. Tartsuk fejben azonban, hogy ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy olyannak kell lennie az arculatnak amelyet a megbízónk megfogalmaz, hiszen a leendő arculat elsősorban nem a megbízónak készül, hanem a célközönségnek. Viszont arra mindenképp hasznos, hogy a megbízónkkal tudjuk beszélni a vizuális irányokról és kreatív tervezés nélkül is, gyorsan egyeztetni tudunk a lehetséges irányokról.

Branding kérdéssor

A moodboard egy vizuális eszköz a megfelelő irányok vázolására, ezzel szemben egy arculati kérdéssorral, és azt kiegészítő személyes interjúval az arculat vagy márka egyéb, nem vizuális tulajdonságaira tudunk fényt deríteni. Itt többek között a célcsoport, a cégtörténet, a jövőkép valamint üzleti szempontok kerülnek előtérbe. Érdemes megvizsgálni a piaci környezetet is amelyben a brand aktív, átnézni és elemezni a konkurens cégeket.

Mi a zwoelfnél olyan kérdéssort alkalmazunk amely négy fő témakörre fókuszál:

  1. A cég/termék/szolgáltatásra vonatkozó alapvető faktuális kérdések, pl. mivel foglalkozik, mi a rövid története?
  2. Célcsoportra vonatkozó kérdések: ki a célcsoport és milyen fájdalompontjaik vannak, mi alapján döntenek?
  3. Brandre vonatkozó kérdések: van-e missziója, miben különbözik, ez a brand a versenytársaktól?
  4. Piacra vonatkozó kérdések, kik a versenytársak, milyen a piaci dinamika, milyen a márka jelenlegi piaci jelenléte?

Ha megvannak a kérdéseink, válaszokat több módon kaphatunk. Legjobb személyes interjúkat tartani és rögzíteni a válaszokat. Ha nincs lehetőségünk személyes interjúra, akkor egy online űrlap formájában könnyen begyűjthetjük a válaszokat. Ehhez használhatjuk a Google Forms-ot, vagy ha vizuálisan megnyerőbb megoldásra vágyunk akkor tökéletes választás a Typeform.

Kivel készítsük az interjút? 

Több szempotnból is lehet vizsgálni egy márkát. Egyrészt belülről, hogy miként látja a tulajdonos vagy a management. Másrészt ugyancsak belülről, de más szintről, hogyan látja egy munkavállaló. Harmadrészt pedig kívülről, miként látja a célcsoport a márkát, vagy a leendő terméket vagy szolgáltatást.

Minőség Spektrum

A kérdéssoron túl egy vizuális ellentétpár listát is érdemes átbeszélni az interjú során. Minőség spektrumnak hívjuk ezt a melléknév pár listát, amely segít a márka személyiségét megtalálni, amely aztán kihat a vizuális megjelenésre is. Ellentétpárokat listázunk, ahol a kitöltőnek el kell dönteni, hogy az ellentétpárok közül egy öt fokozatú skálán melyik jellemzőhöz áll közelebb. A következőkben néhány ellentétpárt fogunk bemutatni, hogy mire a verbális ellentét hogyan jeleníthető meg.

 

Könnyű — Súlyos

Ez a melléknévpár többek között kihat a tipográfiára, a használt betűk vastagságára. Egy könnyű vizuális megjelenést vékonyabb vonalú, light tehát vékony betű sugallja. Ha formákat nézünk, akkor a karcsú, légies vonalakkal ellentétben a zömök teli formák állnak. De a színek is részt vesznek a kommunikációban: egy pasztell szín inkább könnyed, míg a súlyosnak érzünk a sötét és telített erős színt.

Nőies – Férfias

Vannak egyértelmű vizuális jegyek amelyek egy arculatot férfiassá vagy nőiessé tesznek. A fekete vagy szürke szín férfiaknak szánt márkára utalhatnak, míg a rózsaszín, vagy meleg pasztell színek a nőkre. Formák tekintetében a szögletes, csúcsos formák férfiasak, míg a tompa, lekerekített formák nőiességet sugallnak.

Modern — Klasszikus

Számos vizuális eszköz van a klasszikusság kifejezésére. A nemesfémekre hasonlító színezés, finom részletgazdag kidolgozás és a talpas (barokk, reneszánsz vagy klasszicista antikva) betűk mind hozzájárulnak a kalsszikus megjelenéshez.

A fenti három példán túl számos ilyen ellentétpárt érdemes megvizsgálni, hogy minél pontosabb képet kapjunk a márka személyiségről és annak vizualitásáról:

  • Nyers – Finom
  • Matt – Fényes
  • Gyakori – Alkalmi
  • Hightech – Házi készítésű
  • Tapintatos – Agresszív

A sor még folytatható, finomítható.

Összegzés 🚀

Mielőtt elkezdjük az arculattervezést érdemes kutatómunkát végezni. Ebben hasznos módszerek a moodboard készítés, az interjúztatás vagy a kérdéssor kitöltés. Kutatási fázis eredményei mind a brief részeivé vállnak amelyek aztán segítségül lesznek a vizuális koncepció kidolgozásában. Hogy miként érdemes ilyen koncepciókat alkotni, arról egy következő bejegyzésben fogunk írni.

Szeretnél többet megtudni az arculattervezésről?

Töltse le az ingyenes, 56 oldalas, gazdagon illusztrált e-bookot. 

LETÖLTÖM MOST

 

Serfőző Péter
Írta: Serfőző Péter CEO, design lead

Beszéljünk?

Indítsunk egy projektet